AW: [Csaladtortenet 2] feletót

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2013. Jún. 10., H, 13:12:32 CEST

Kedves Béla!
Én a "Drótostót"-ot másképp éltem meg a késo 40-es és korai 50-es években. Ha egy régi lábos, fazék kilyukadt, akkor nagyon vártuk már oket.
Megbecsült iparosként tekintettük. Emlékszem, ahogy mikor hallottam a kiáltását, rohantam ki és hítam, hogy van javítni valónk, és áltam mellette nézve miképp is csinálja.
De nemcsak a szlovákokat tótozták le egyesek, hanem a velük nem egyetérto felvidéki magyar nemeseket is a 18. sz. elején.
De vannak olyan szlovákok is, akik minden felvidékit szlováknak mondanak, az én családomat is.
pár évvel ezelott találtam egy angol nyelvu oldalt,(már eltünt!), melyben egy szlovák azt merte állítani, hogy az onodi országgyulés, melyben lekaszabolták az osapámat, volt az elso magyar-szlovák etnikai összeütközés. Ebben csak az a bibi, hogy o magyar volt, més sz országgyulésen is a hivatalos latin helyett magyarul mondta a beszédét.
De ott van Machala könyve a felvidéki nemességrol, amelyben minden nevet elszlovákosít.
Nagyapámról pedig egy idézet a Szabadelvu párt 1884-es naptárából:
 "Az 1878-iki választások alkalmával Turóczmegye szucsányi (turócz-szent-mártoni) kerülete hivta meg. A panszlavismus e magyarországi fészkében erősen mozogtak a panszlávok s Turóczmegye magyar közönsége és hazafias pártja ennek ellensúlyozásául szólította fel őt a jelöltség elfogadására. - Ily körülmények között nem sokáig habozott, s bár a ráczkevei kerület szabadelvű pártja sehogy sem akart megválni tőle s ismételten és ismételten ragaszkodott az ő jelöltségéhez, ő mégis kötelességének tartotta azon kerület jelöltségét fogadni el, a hol ugyan nagyobb és nehezebb küzdelemre volt kilátása, de a hol a nemzetiség, magyarság ügye igényelte áldozatkészségét.
Rövid néhány nap múlva megtanult tótul, hogy a választók mindegyikével megértethesse magát, s midőn a panszlávok, kiknek jelöltje a hírhedt Mudron Pál volt, már-már biztosan kezükben tarthatni vélték a győzelmet, megjelent közöttük s a megye magyarérzelmü intelligentiájának, különösen pedig Lehotzky Lajosnak, a megye derék alispánjának támogatása mellett nagy és fárasztó küzdelemmel ugyan, de fényes eredménynyel győzelemre segítette a magyarság ügyét.
Tehát nem mindenki nézte le a szlovákokat!
Üdv.
István

If something is worth doing, it is worth doing it well.

Strive for excellence, not for perfection.
But be aware of the supporters of mediocrity.
They will attack you because they are afraid of excellence in any form.

Ha valamit érdemes csinálni, érdemes azt jól csinálni.

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky / Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -