[Csaladtortenet 2] FamilySearch kérdés

Gelei Judit gelei.judit at gmail.com
2013. Jún. 17., H, 13:08:40 CEST

Kedves Szabolcs! és kedves Listalakók!

Mielőtt félreértenéd a levelezők válaszait/tanácsait:

Két különböző esetről van szó.

1/ azok az anyakönyvek, amiket a különböző egyházak vezettek még azelőtt,
hogy az állam (1895) kötelezővé tette az állami anyakönyvezést (de
megengedte, hogy a keresztelést/házasságot/temetést az egyházak továbbra is
regisztrálják).
Ezeket az anyakönyveket először maguk az egyházi hivatalok kezelték, majd
egy idő után kötelezővé tették, hogy az állami levéltárakban legyen belőle
másolat. Nem sikerült ugyan valóban az összeset lemásolni, de nagyrészét (a
mormonok segítségével) mikrofilmre vették, amiket a levéltárakban ki lehet
kérni kutatás, adatgyűjtés céljából. Ezekben az anyakönyvekben sokszor csak
a keresztelés/temetés ideje szerepel, bár legtöbbször a születés/halál
idejét is feljegyzik.
A mormonok néhány éve digitalizálják a mikrofilmeket (még folyik a munka,
kell még pár év, hogy befejezzék) és a digitalizált változaton levő
anyakönyvek adatainak egy részét - nemzetközi önkéntesek segítségével! -
indexelték és kereshetővé tették. Bár háromszoros javítási rendszert
használnak, mégsem várhatjuk el, hogy minden esetben tökételesen adják
vissza azt a tartalmat, amit az ismeretlen nyelvű, nehezen olvasható, a pap
saját rövidítéseit/félrehallásait tartalmazó anyakönyvek jelentenek. (Így
lesz Irénből Iván és lányból fiú, de lassan már működik a felfedezett hibák
javításának lehetősége is.)

Ezekben a digitalizált egyházi anyakönyvi adatokban - ma még csak a
születésekről - lehet keresni keresztnévre, családnévre, születési helyre
(itt nagyon vigyázni kell, mert igazában a hely az anyakönyvezés helye) és
rokonsági fokra, ha volt adat, a szülők nevére. Ezért aztán szerencsés
esetben az anya-apa névazonossága segítségével össze lehet gyűjteni az
egymás után született gyerekeket. Itt sokszor a névelírások is kederülnek.

2/ Az állami anyakönyvek sokkal egységesebbek, folyamatosabbak (persze itt
is lehet kihagyott, hibásan másolt, elveszett, megégett, tehát hiányzó
anyakönyv), hiszen a mikrofilmeket az állami anyakönyvek kötelezően
beszolgáltatott másodpéldányairól készítették.
Ezeket a mormonok csak digitalizálták, nem indexelték, így névre keresni
nem lehet. Meg kell találni azt az anyakönyvet az internetre felrakottak
között (van itt is keverés, kihagyás), ami tartalmazza/tartalmazhatja a
keresett eseményt: itt lehet születés, házasság és halál is. A megtalált
anyakönyv képét meg lehet szemlélni és így a kutató maga derítheti ki a
családfa mélyebb összefüggéseit (pl. keresztszülők, tanúk).

A Macse ezekből végzi a kereshető adatbázis összeállítását. Minél több
indexelő jelentkezik munkára, annál több jó minőségű adat válik kereshetővé.

Ha ezután még van kérdésed, biztosan pontosabban tudod megfogalmazni és így
hasznosabb lesz a válasz is.

Üdv. Judit