[Csaladtortenet 2] településkönyvek listája

gyorgy weber wegyor at gmail.com
2013. Már. 6., Sze, 10:07:55 CET

Kedves Laci!
Egy minél pontosabb családkönyvlista

1. Egyfelől szolgálja a kutatókat (megtudják belőle, hogy adott település
anyakönyvi adatait már valaki adatbázisba rendezte, használatával
gyorsabban haladhat előre az érintett ágain.) Kétségtelen igaz, ezt , vagy
a felhasználói engedélyt meg kell szerezni (vásárolni).
 2. Segíti a Te munkádat, hisz elkerülhető (odázható) egy családkönyvvel
már rendelkező település indexálása. Azaz koncentrálni lehet a kutatói
erőket a még semmilyen anyakönyvi feldolgozással nem rendelkező települések
indexálására.

A településkönyvek adatbázisba vitele szerintem csak elképesztő
optimizmusodat bizonyítja, aligha lehet ez most időszerű, vagy reális cél!
(Túl azon, hogy persze elvben igazad van.)
Csak a mai Mo. 3600 településének indexálása több évtizedes munka lehet,
nem is beszélve az általam várt és hitt családkutatói Kánaán beköszöntét,
amikor minden településnek megvan  a családkönyve! (Ma még az egy
századának sincs!!!) Ennek idejét - ha valaha be is következhet - jósolni
sem lehet. (Zárójelben jegyzem meg, az egyes települések családkönyvi
feldolgozásának nincs alternatívája, nem lesz elég csak indexálni, ennek
okairól már többször volt szó! Legutóbbi indoklás gyanánt lásd az utolsó
Matrikulában e tárgyban írt cikkemet.)

Márpedig az egyes családkönyvek szerzői jogvédettek (jogi nehézség).
Kiadásukkal a szerzők valami kevés költségkompenzációt remélnek, melyről
egy nyílt adatbázisba történő feltöltés esetén le kellene mondaniuk.
(anyagi nehézség). Különböző szerkesztési elvek alapján más-más
adatfeldolgozási metodikával íródtak, mert (sajnos) nincs omnipotens
családkönyvíró program, de még a minimálisan elvárt feltételek sincsenek
rögzítve. Azaz ahány könyv, annyiféle formai megoldás és tartalmi minőség.
Aligha lehet sima adatmásolással a könyvek adatait adatbázissá konvertálni
(technikai nehézség ). S végül kérdés, hogy hoz-e annyi hasznot a konyhára
egy ilyen konverzió, mint amennyi hasznot hajthat? Erre bizony nem könnyű
egyértelmű igennel felelni. És ha mégis igen, akkor ki fogja csinálni? Csak
a saját példámnál maradva, a 1,5 évtized alatt összeszedett több mint 50
000 anyakönyvi rekord kb. 200 000 adatát sem újraírással, sem egyenkénti
adatmásolással nem vagyok hajlandó újraformázni, és ez mástól sem várható
reálisan.

Amit érdemes tenni - és azt nagyon -, hogy a jövőben ilyen könyvet
előállítóknak rendelkezésére bocsátani egy olyan adatbázis-kezelőt (van
ilyen, lásd pl. a Te excell tábládat, vagy a Müller testvérekét, mely már
többször bizonyította nagyszerűségét - lásd az izményi, mecseknádasdi,
gyomai könyveket!), valamint meghatározni egy nagyjából mindenkinek
elfogadható minimál-feltétel rendszert, hogy milyen formai és tartalmi
kritériumoknak kell megfelelnie minimálisan egy település családkönyvének.
Hétvégén küldöm a táblázatot az általam összegyűjtött azon településekről,
melyeknek ismereteim szerint van valamilyen minőségű elérhető anyakönyvi
adatbázisa. (Úgy saccolom, meglesz a 100 a mai segítőknek hála!)
üdv:
gy.