[Csaladtortenet 2] Zsolnai nemesek

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2013. Már. 23., Szo, 15:28:20 CET

Kedves István!
Ne tévesszen meg Téged az a tény, hogy a felvidéki magyar nemesi családoknak szlovákos nevük van:
Ebben az idoben (16. sz.) a család még Rákóynak, gyakran Rákóczy-nak írja magát.  A mai Rakovo, nagyrákó nevét akkor Rakouch-nak írták és Rákóc-nak mondták.
XVII. Szd. A XVII. században állandósult a Rakovszky név. Bráz Béla volt turócvármegyei levéltáros tanulmányából tudjuk a felvidéki magyar nemesi nevek miként vették fel a szlávos formát.
A török háborúk alatt a bécsi kormányszékek mind több német (föleg cseh) tisztviselot küldtek a felvidékre. Ezeket a nemesi udvarokba nem engedték be. A falu tót lakosságától kérdezték ki lakik a kastélyban? Ezek tótul feleltek: Pán Rakovszky, pán Beniczky stb. Igy a családi név hosszak ideig két különbözo alakban szerepelt. A család és a vármegye tovább is használta a magyar alakot, míg a királyi (császári) tisztviselok, - leginkább adótisztviselok - a szlávos formát használták. Mikor azonban ezek a kincstári alkalmazottak az elso földkönyveket felfektették, a nemesek birtokjogaikat féltvén maguk is kezdték a szlávos nevet használni. Így lett Rákóczy-ból Rakovszky, Beneföldy-böl Beniczky, stb.

Üdv.
István

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky / Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -