[Csaladtortenet 2] családtörténet fontossága - 1956 kapcsán

József Németh jozsefnemeth424 at gmail.com
2013. Okt. 23., Sze, 17:33:33 CEST

Az 1956-os forradalom évfordulóját éljük. Ennek kapcsán szeretném felhívni
a figyelmeteket arra, hogy a családfa és családtörténet kutatás
legfontosabb feladata - szerintem - nem a nevek, születési és halálozási
évszámok pontos rögzítése, hiszen ez önmagában a puszta adaton kívül semmit
sem jelent. Hanem, a családtörténet, az lenne a lényeg. Egy interjú kis
részletét közlöm az alábbiakban, amelyet nagybátyámmal, Skultéti Istvánnal
készítettem tavaly (diktafonnal). Az idén nyáron halt meg, 83 éves korában.
Az események idején 25 éves volt. Ez Szombathelyen történt, 1956. október
27-én. Egyben szeretném felhívni a figyelmeteket a kisemberek
történelemformáló szerepére is. Azokra, akik nevét nem örökíti meg a
történelem, akik nem kapnak kitüntetéseket, csak éppen adott korban, adott
helyzetben megcselekedték, amit megkövetelt a haza.

"A gyárban, amikor megalakult a nemzetőrség, elsőként léptem be. A
fiatalság vezetője voltam a gyárban, MADISZ-titkár. A párttitkár mindig
ellenőrzött bennünket, amikor gyűlések voltak.

A legnagyobb esemény, amire emlékszem az volt, hogy a megyeháza tetejéről
lehúztuk a vörös csillagot. Egy tűzoltó alhadnaggyal együtt másztam fel. A
padláson át másztunk ki, megbontottuk a cserepet, a csillag ott volt a
csatornához közel. Vittünk fel magunkkal kötelet, rákötöttük a csillagra, a
végét meg ledobtuk a térre. Akkora tömeg volt ott a téren, az
Alkotmány (*jelenleg
Szily János*) utca feléig néptömeg volt. Lehúzták a csillagot, amikor
leesett óriási éljenzés volt. (*Ez október 27-én történt*.) Később (*a
rendszerváltás* *után*) azt a tűzoltót kitüntették, pedig hát együtt
csináltuk. Én nem jelentkeztem, mert féltem, hogy visszajönnek még ezek (*a
kommunisták*), nemrégen mentek ki az oroszok akkor még csak. Voltam benne
persze még más eseményekben is, az ÁVÓ székház felszámolásában, ami aztán
később mind a bűnöm lett...."

Nagybátyám megúszta per és börtön nélkül, "mindössze" 4 évet kellett
lehúzni neki Tatabánya 10-es aknájában.Ez a kisemberek történelme.

NJ