[Csaladtortenet 2] [Családtörténet2] Mormon mikrofilmezési akciók (több)

Reisz T. Csaba (Otthon) retix at mail.datanet.hu
2014. Jan. 19., V, 19:36:45 CET

TéLisTagok!

Az én rendszeremben három mormon mikrofilmezési akció van.

1.       "Klasszikus": (1956-)1960-1970. Az anyakönyvekből csak a felekezeti
anyakönyveket és csak 1895-ig vették mikrofilmre; ez van a MOL
Mikrofilmtárában; ennek digitalizálása igen erősen folyik, elérhetősége
legalábbis a kutatóteremben ismereteim szerint 2014-től megoldott lesz (nem
vagyok bevonva e projektbe, ezért ez nem hivatalos tájékoztatásnyújtás). Bár
egyértelmű, hogy a mormonok is digitalizálták már a náluk lévő állományt,
annak online publikációja a mormon-MNL-egyházak közötti kommunikációs zavar
(hogy ne másnak minősítsem) miatt nem megoldott. A felekezeti akv-ekből
online az látszik, amit az egyházak feltettek. Az én kutatásaim (és a
megküldött cikk annak részeként) éppen annak feltárására irányulnak, hogy a
fenti kommunikációs zavart érvekkel alátámasztottan feloldani lehessen.

2.       "Megyei" (1990-es évektől). A megyei levéltárakban őrzött polgári
anyakönyvek mikrofilmre vétele. Hivatalos és teljes körű információm nincsen
a projektről. Nem minden levéltárban, csak némelyikben végezték a
felvételezést, de ott a többi megyei levéltárból is átszállított akv-eket
vettek fel. Ismereteim szerint a felvételezéskor az akkor érvényes levéltári
védelmi időknek megfelelően készültek a felvételek, de az idő múlásával
voltak évkörpótlások.

3.       "Digitális", a 2. folytatása, átálltak digitalizálásra (is). A
mikrofilmeket és a digitális állományt átadták a levéltáraknak, de ezek
biztonsági megőrzést és nem szolgáltatásbővítést szolgálnak.

A mormonok, akik mindig a jogszabályi előírásokat a legmesszebbmenőkig
betartják, a korlátozásoknak megfelelően kevesebbet szolgáltatnak, mint amit
elkészítettek. A 2-3. akcióhoz megjegyzem, hogy jogi álláspontom
teljességgel ellentétben áll a megyei levéltárak és a családtörténészek
felfogásával (viszont éppen egybeesik a kormnyzati felfogással, sajnos), és
az is , hogy nekem van igazam, vagy ha nincs, akkor arról másképp, mint
indulattal és hangerővel nem próbált meg senki meggyőzni. Álláspontomat
előadtam Nyíregyíházán és épp most cikké is formálom. Álláspontom
igazságtartalmának mindenáron való igazolásától eltekintek, elsősorban
kollegialitásból. Ezt részletesen nem fejteném ki. Viszont éppen álláspontom
miatt a 2-3. akcióról véleményt nem is akarok mondani.

Elnézést, ha homályos vagy helyenként érthetetlen volt, amit írtam; talán
nem volt véletlenül J

r.