[Csaladtortenet 2] hasznos lehet a családfához

Borján Tamás borjantamas at freemail.hu
2014. Május. 11., V, 21:06:35 CEST

Kedves Listatársak!

Köszönöm a hozzászólásokat és véleményeket. Végeredményben mindenképpen kikerekedett belőle az az összefoglaló információ, hogy dédszülő fölött nincs egységesen elfogadott, megalapozott, hagyományos, stb. elnevezés-rendszer.

A családfakutatás szempontjából ezek valónban nem lényegi kérdések, de:
Emlékek tekintetében általában valóban legfeljebb a dédszülőkig látunk. De az én véleményem az, hogy a mi generációnk lát a dédszüleiig. Az utánunk következők viszont már tovább látnak. Mert az egyik dédapámtól vannak személyes tárgyi emlékeim, amelyeket a szicíliai hadifogságból hozott magával az I. világháború után. Másik dédapám elesett az I. világháborúban és a neve ott szerepel a lakóhelyemen emelt világháborús emlékműn. A mi dédszüleink korából jó esetben már van egy-két fénykép is.
No és akkor huszonéves gyermekeim vannak. Én azt mondom, hogy "ezt a levelet a dédapám írta anno Szicíliából", "az a Borján Lajos ott a Hősi Emlékműn az én dédapám", stb. Szerintem a fiaimnak, s talán majd az unokáimnak is jóleső érzés lehetne, ha valami egyértelmű kifejezéssel tudnák ugyanezeket a gondolatokat elmondani. Persze körül lehet majd írni, hogy az "apám dédapja", vagy a "nagyapám dédapja", stb. de azért ez mégsem annyira közvetlen és személyes, mint egyetlen kifejező szó. Tehát szerintem egy egységes és általánosan elfogadott elnevezés-rendszer nem lenne rossz dolog a jövő generációi számára.
De hát ha nincs, akkor nincs.

Üdv:
Borján Tamás