[Csaladtortenet 2] !! digitalizáljuk a világ temetőit!

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2014. Május. 26., H, 18:02:58 CEST

Kedves Zsanett!

Amikor 10 évvel ezelőtt elkezdtem a családfakutatást én is a temetőkben
kezdtem. Aztán rájöttem, hogy az anyakönyvek kutatásával sokkal
eredményesebb leszek.

A két dolog persze nem zárja, zárhatja ki egymást. A temetőben járva az
embert más érzések kerítik hatalmába, mint a levéltárban, amikor az
anyakönyvek lapjait " forgatja".

A temetőkben szerzett tapasztalataimról szeretnék az alábbiakban pár
mondatot megosztani.

 Az egyik általam kutatott, város közeli falu temetője - ahol a lakosság
létszáma inkább nő, mint csökken - egy idő után "szűknek " bizonyult,
ráadásul a temető a település központjában fekszik. Itt a helyhiányt
rátemetéssel enyhítik,ezért a közelmúltig gyakran előfordult, hogy a
temetőben még az 1900-as évek elején elhunytak neve sem maradt fenn. Az
elmúlt években kérték meg a családokat, hogy a síremlék hátoldalán
örökítsék meg, a korábban odatemetett hozzátartozók nevét is./Hiába akart a
falu vezetése új helyen, a falu központjától távolabb új temetőt nyitni, a
lakók ellenálltak /.

Egy másik faluban, ahol a felmenőim nyugszanak, tágas nagy temetője van az
elhunytaknak / külön a katolikusoknak, és külön a reformátusoknak /. Ez egy
kisebb település, a falu létszáma sem nő. Itt ritkábban fordult elő a
rátemetés, a síremlékek is eredeti helyükön többnyire megtalálhatóak.

Azt hiszem 1945-ig a temetőkben is "rend " volt. A sírok között sétálva
nyomon követhető a temetés időpontja. Azt is meglepve tapasztaltam, hogy a
házastársak zöme nem közös sírban nyugszik / hacsak haláluk időpontja nem
esett nagyon közel egymáshoz /.
 Meglepett az is, hogy sokszor nemcsak  szegényebb családok síremléke
hiányzik, hanem a kutatásaim szerinti, módosabb családok elhunytjainak egy
részéről sem található síremlék. Okát nem tudom, valószínűnek tartom, hogy
minden családnak más volt e téren az értékrendje.

A temetési szokások, a hamvasztásos temetés elterjedésével nagyon
megváltoztak. A hamvakat zömében régen elhunyt hozzátartozók sírjaiban
helyezik el.Úgy gondolom nem lesz könnyű a jövőben egy-egy hozzátartozó
nyughelyét felkutatni.

Természetesen nem azért írtam e sorokat, mert a síremlékek fotózását nem
tartom nemes dolognak. Az anyakönyvek kutatását azonban véleményem szerint
nem helyettesíthetik.

Különben én is szívesen látogatom meg azon helyek temetőit ahol megfordulok
/ ha marad rá idő, és nem megyek vele fiatalabb családtagjaim idegeire /

Bizonyságul mellékelek egy fotót, melyet egy tiroli kis falu temetőjéről
készítettem.

Üdv.

A Éva

2014. május 26. 1:56 "H.Zsanett - családfa" írta, <