[Csaladtortenet 2] Település családkönyve

Nagy-Vajda Domokos nagydomi at yahoo.com
2014. Okt. 10., P, 12:59:01 CEST

Kedves Zsuzsanna,

Közel másfél éve dolgozom az erdélyi Sáromberke település "családkönyvén". Jelenleg a rendelkezéseinkre álló források 15-20 %-át sikerült feldolgozni. Már ebből is rá lehet jönni arra, hogy valamit nem jól csinálok. A tervem az, hogy minden adatot rögzítek ami az adott forrásban előfordul egyetlen adatbázisban, hogy az kereshető, rendezhető, kezelhető legyen. A gond az, hogy valahogy egyensúlyt kell találni a "teljesség igénye" és a minimum között. Ugyanis ha mindent rögzítünk, ami a forrásokban van (pl. keresztszülők neve, keresztelő lelkész neve, bába neve, esküvői tanu neve, stb), és ha ráadásul mindezt nem főállásban, akkor kb. azt a csigatempót kapod, amivel én dolgozom.
Minden olyan forrást felhasználok / fel szeretnék használni / felhasználok, ami rendelkezésre áll: egyházi és polgári anyakönyvek, családkönyvek, egyházi anyakönyvi levelezés (áttérések, temetkezési-, esketési-, stb engedélyek), eklézsiakövetések, sírkövek felirata, gyászjelentők, uradalmi bérnyilvántartások, stb.

Teljes mértékben egyetértek Weber György cikkével (van azért olyan, aki olvassa a Matrikulát,:) ). A családtörteneti adatok ilyen jellegű feldolgozása olyan ablakokat nyit, amelyeket a célzott, adott személyre, családra irányuló családfakutatás nem láthat meg, mert nem egészében látja az adott települést - amelynek szerves része az illető személy vagy család is.

Azt egyelőre még nem látom, hogy az én munkámból hogy lesz klasszikus értelemben vett könyv... Jelenleg már több ezer oldalnyi családtörténeti anyag gyűlt össze és került feldolgozásra és a munka háromnegyede még hátravan. Ezért nagyon kíváncsian várnék én is avatott és tapasztalt kutatók részéről egy "szamárvezetőt" vagy egy irányelveket megállapító tanulmányt ebben a tekintetben.

Nagyon sok családkutatásra alkalmas (és alkalmatlan) programot kipróbáltam, az én céljaimnak leginkább a Millennia Corporation Legacy Family Tree nevű alkalmazása felelt meg (ők is mormonok), a maga hátrányaival együtt. Kissé nehézkesen szoktam meg a kezelését, sajnos nincs magyar nyelvű kezelőfelülete, de eddig egyetlen dolog kivételével nem volt olyan általam elvárt feladat amit  nem oldott volna meg.

Sok sikert és eredményes munkát kívánok:

Nagy-Vajda Domokos

UI. Weber György felvetését nagyszerűnek tartom és teljes mértékben támogatom.