[Csaladtortenet 2] Eltérő módon írt családnevek

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2015. Feb. 3., K, 11:37:14 CET

Köszönöm szépen a témához küldött hozzászólásokat. Időközben
áttanulmányoztam Hajdú Mihály " Családnevek enciklopédiája " című kötetét,
abból is érdekes információkhoz jutottam. Megtudtam többek között pl. hogy
a Balog névhez  -h végződés  XVI. századtól kezdett elterjedni, a horvát
szónak a magyarban volt egy katonai jelentése is, így katonáskodásra is
utalhat a  Horváth családnév.  A szóvégi -s, -ss végződésű neveknél a dupla
forma a gyakoribb, kialakulásánál az idősebb, fiatal megkülönböztetése is
szerepet játszhatott.

Ettől még a családfakutatók, és az indexelők munkája nem lesz könnyebb.
Nehéz eldönteni, hogy az anyakönyvben szereplő névnél melyik a "helyes",
különösen akkor mikor egyszer így, máskor úgy írták ugyanazon családbeli
nevét.
Az sem ritka, hogy az egyszer helytelenül írt név " ráragad " a családra,
attól eltérni, az eredetire visszaállíttatni csak hivatalos eljárás során
lehet.

Az idegen /német, szláv / eredetű nevek eltérő formában írt esete már másik
problémakör, erről már korábban is folyt eszmecsere a listán. Az biztos
hogy az eredeti névformához eljutni, vagy fordítva, sokszor  csak alapos
kutatással lehet. De ez a nehézsége, s egyben a szépsége is a
családfakutatásnak.

Mégegyszer köszönöm mindenki segítségét.

Üdv.
A Éva