[Csaladtortenet 2] református pap törvénytelen gyerekei?!

Nagy-Vajda Domokos nagydomi at yahoo.com
2015. Jan. 5., H, 20:27:35 CET

Kedves Zsuzsa,
Kedvemre való ez a téma, elgondolkodtam rajta. Erre jutottam:
A házasságnak több akadálya is lehetett, még akár a 6 gyerekkel együtt is:
1. Vérrokonság - ezt azonban esperesi / püspöki engedéllyel általában meg lehetett oldani, kivéve, ha túl közeli a rokonság: - testvér,  - egyenes ági vérrokon,  - a testvér vérszerinti leszármazója.  - unokatestvérek között. (Tudomásom szerint ez utóbbi kettőre lehetett felmentést szerezni)        Én komolyan megvizsgálnám, hogy nem volt-e unokahúg vagy unokatestvér a későbbi feleség?
3. Öröklés kilátása (az örökhagyó tiltja a házasságot valamiért), de végül meghal, örökölnek és teljes a boldogság (szappanopera verzió)

4. Kiskorú a lány és a szülő / gyám nem engedélyezi a házasságot (az árvaszék engedélyt adhat) - ez ebben az esetben nyilván nem erről van szó...
2. Vallási exogámia (református papnál ez különösen szempont lehet) - ha a lány esetleg nem lett volna református vagy keresztyén? - de ebben az esetben világosan látszik, hogy nem erről van szó

5. Más érvényes házasság nem volt, tehát ha a fentiek közül egy sem talált, akkor csak arra tudok gondolni, hogy:
6. Az a hat gyerek nem is a tiszteletesé volt, hanem csak magáénak ismerte és törvényesítette őket, pontosan azért, hogy családjogi védőhálóba kerüljenek ....
Az ispán arra adhatott engedélyt, hogy máshol köthessenek házasságot, mint ahova lakhelyük szerint tartoznak.
A közigazgatási hatóság adhatott mentvényt a kihirdetések elhagyására nézve (bár ez csak 1894 után, azelőtt az illetékes esperes / püspök bocsátott ki ilyen mentvényt).
Mindenesetre kíváncsi lennék, hogy mit derítesz majd ki:
Nagy-V. Domi