[Csaladtortenet 2] Orosz (ukrán) szó megfejtése kerestetik

Hirschler András smartlines at smartlines.hu
2015. Nov. 8., V, 12:32:13 CET

Ezt a SZU-ban született és tanult nyelvtudor barátom írta:

Szia Andris!

"Набоженьство" szó nem létezik; sem a 4 kötetes orosz akadémiai szótárban, sem a szintén 4 kötetes (1868-ban kiadott, de még mindig a legjobbak közé sorolt) Dál szerkesztésű szótárban nem szerepel. Ehhez a legközelebb álló szócikkely a Dál szótárban "набожничанье", "набожничество" (=megjátszott ájtatosság).

Feltételezésem szerint "набожненьство" egy portmanteau (vegyülék) szó lehet (mint magyarban "csokréta", angolban "motel"), amelyeket oroszban is gyakran alkalmi jelleggel alkotnak, alkalmaznak (utána vagy megmaradnak a nyelvben, vagy eltűnnek). A jelentésük megfejtéséhez kell ismerni a kontextust. Valószínűsítem, hogy a megjátszott jámborság kifejezésére alkalmazták.

Remélem, hogy egy kicsit segít a fenti fejtegetés a helyes értelmezés megtalálásában...

Miklós