[Csaladtortenet 2] Az anya szüléskori kora

Márki László marki.laszlo at upcmail.hu
2015. Nov. 22., V, 21:56:24 CET

Kedves Éva !

Egy hasonló adatot én is találtam az 1800-as évek végén. Ott is 52 év volt a
különbség a gyermek és az anya életkora között. Felfedezésemmel hamarosan
meggondolatlanul el is dicsekedtem. Amikor azonban más helyeken is utána
néztem a dolognak, kiderült, hogy ez nem azt jelenti, hogy az anya 52 éves
korában szült. Egy másik bejegyzésből ugyanis megtudtam, hogy az "anyja
neve" rovatban megnevezett idősebb nő nem a szülőanyja, hanem az
örökbefogadó szülője volt a lánynak. A többi már csak feltételezés: a
szülőanya röviddel a szülés után meghalt, a gyermeket pedig idősebb rokon
házaspár megához vette, örökbe fogadta és felnevelte. Amikor a lány férjhez
ment, a menyasszony szüleiként az örökbe fogadó szülőket jegyezték be a
házassági anyakönyvbe.

Egy másik esettel is találkoztam, amikor a faluban Pap Jánosnak és Nagy
Erzsébetnek 1774-től 1812-ig születtek gyerekeik. Ha Nagy Erzsébet 1774-ben
16 évesen szült, akkor 1812-ben 54 éves kellett hogy legyen. Ez is
lehetetlen. A családnevek gyakorisága talán magyarázat lehet a tág
időintervallumra. Ezek még egy kis településen is többször ismétlődő nevek.
Itt inkább két házaspárról van szó, amelyekben a férj és a feleség neve is
azonos. Az adatok a Mormon adatbázisból származnak, ami egyenlőre csak
születési adatokat tartalmaz. Megpróbáltam házassági anyakönyveket kutatni,
még nincs eredmény.

Abban az időben a gyerekek nem hébe-hóba születtek, hanem meglehetős
rendszerességgel, 2-3 évenként, esetleg 1-2 évenként. Mikor született az
utolsó előtti gyerek ? Ha túl nagy a különbség a két gyermek születési ideje
között, akkor az adat elfogadhatatlan, vagy hiányos. Ugyanannál a
házaspárnál én 5 évnél ritkább gyermekszületést már nehezen fogadok el. Ott
még egynek kellett közben születni. Ha például a gyermekek születési évei:
1807, 1809, 1812, 1819, 1821, 1824, 1834, az 1812 és 1819 közötti 7 év
betudható adathiánynak, de betudható az első férj halálának is. Az 1824 és
1834 közötti 10 év azonban semmiképpen nem hihető. Keresni kell a Közben
Született gyermekeket, vagy az utolsó gyermek már nem azé a házaspáré. Ezek
persze csak példának szánt adatok.

Az általam kutatott 450-500 születésben az anyák korának szélső értékei 16
és 47 év. A szülések 95 százaléka az anyák korának 19 évtől a 41 évig
terjedő szakaszára esik. A 19. század második felében, vidéki fölműves és
napszámos környezetben a nők 23 év alatt 12 gyermeket szültek, közülük 6-7
érte meg a felnőtt kort. Ezek becsült adatok, statisztikai elemzést nem
végeztem.

Eredményes kutatást kívánok! Márki László