[Csaladtortenet 2] Orbán vagy Kummer Teréz? Veszprém

Ádám Mészáros meszarosadam73 at gmail.com
2016. Ápr. 28., Cs, 21:11:56 CEST

Kedves Gabriella!

A melléknevek, ragadványnevek használata egyáltalán nem ritka a magyar
nyelvterületen. A melléknevek többféle módon keletkezhettek, - többek közt
pl. a családfő keresztnevéből is, amint ez a Te esetedben is látható. A
funkciójuk többnyire a megkülönböztetés volt.
Az sem volt ritka eset, hogy az anyakönyvbe a ragadványnevet írták be az
"igazi" név helyett, hiszen a faluban bizonyára ezen a néven ismerték,
szólították az illetőt. Olyan is előfordult, hogy a melléknév öröklődővé
vált, kiszorítva és felülírva az eredeti családnevet. Egy ilyen eset
egyébként a kutatás során is jó kis buktatót jelenthet, ha nem vagyunk elég
körültekintőek. Nem mindig tetten érhető egy-egy melléknév kialakulása, de
ebben az esetben úgy tűnik, fény derült rá. :)

Üdv.
Mészáros Ádám