[Csaladtortenet 2] Fw:Zalatárnok házassági anyakönyv

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2016. Aug. 9., K, 20:00:06 CEST

Kedves Ami!

Az 1856  nagyjából határév, ekörül kezdték a r.k. házassági anyakönyvekben
a jegyespár szüleit is feljegyezni.
Nem vagyok a téma tudója (mármint, hogy az anyakönyveknek mely időszakban
pontosan milyen adattartalommal kellett íródni, ill. hogy ezeket az
adatokat mennyire a bejegyző egyéni szorgalma, és mennyire felsőbb
utasítások alapján végezték),  de feltételezésem szerint ekkorra már
kikristályosodott az egyházi hatóságoknak is, hogy sokkal könnyebb számukra
is a visszakeresés az anyakönyvekben, ha azok adattartalma egyértelműen
jelzi az alanyok szüleit, házastársát, pontos(abb) korát, stb. Nyilvánvaló,
hogy az utasítás az Egyház országos vezetésénél szület(het)ett, ezt az
egyes egyházmegyék püspökei váltották aprópénzre - nyilván az országban nem
egyszerre - és nem is mindig probléma nélkül. Volt, ahol bevezették, majd
fél év múlva visszatértek a régi verzióra, majd ismét - végleg -
bevezették. Volt, ahol megvárták a régi anyakönyv telődését, s csak az új
anyakönyvet nyomtatták az új rovatokkal.
Tapasztalatom szerint az 1850-es évek közepe, ill. az azt követő egy-két év
volt az az idő, amikorra általánossá vált a házassági anyakönyvben a
jegyespár szüleinek feljegyzése - az adott település akv-ben ezt az időt
magad is ellenőrizheted. Hogy az általad keresett bejegyzés még épp a
szegényes adattartalommal szerepel, ez ugyan pech, de korántsem kutatási
holtpont, ha nem ennél a generációnál, az ő szüleiknél amúgy is elérkeztél
volna azon házassági anyakönyvekhez, ahol a szegényes információk alapján
kell visszafelé továbblépkedni.
Vagyis ha a házassági akv-ből ismered a jegyespár nevét, és több-kevesebb
pontossággal megsaccolhatod a korukat is, akkor már csak meg kell nézni a
keresztelési akv-ben az ilyen nevű születéseket, s ha több találat is van,
akkor kiválogatni a megfelelőt.

Maga a konkrét kérdés (mármint miért nem szerepelnek az anyakönyvben a
jegyespár szülei?) szerintem akadémikus, tök mindegy miért nem szerepelnek,
téged nem fog előrébb vinni ennek ismerete. (Tegyük fel, hogy kiderülne
valami módon, hogy a helyi plébános lusta volt, vagy épp plébánosváltás
volt, vagy rákos betegen feküdt, vagy a püspöke körlevélben kérte az akv
kibővítésének elhalasztását bármi okból, stb. Ez a tudás mennyire
könnyítené meg a dolgodat?)

A jegyespár származása nem szerepel az anyakönyvben, de ez feltehetően
annyit jelent, hogy helybeliek voltak, tehát a keresztelési anyakönyvben jó
eséllyel meglesznek. A migránsok származási helyét tapasztalatom szerint
már évszázaddal korábban is szorgalmasan feljegyezték
A melléklet egyébként nem jött át. Talán a citromail a hibás ebben?

üdv:
gy.