[Csaladtortenet 2] a Kálniczky féle segédlet nem tudni honnan származó következtetései

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2016. Dec. 15., Cs, 09:07:35 CET

Kedves Lista!

Már évekkel ezelőtt javasoltam, hogy csináljuk meg a teljes magyarországi
egyházigazgatási adatbázist legalább a tekintetben, hogy az egyes
települések mikortól meddig voltak önállóak, ill. fíliák, s ehhez alapul
használható lenne Baranya megye, amit pár év alatt egyedül megcsináltam.
Erre a tagság nem harapott rá, s meg is értem, mert be kell látni, hogy az
anyakönyvi indexelés még évtizedes léptékben is mindent visz! Valóban nem
szerencsés elaprózni a közösség erejét addig, amíg az anyakönyvek
indexálása nem lesz kész. De ettől függetlenül a gondolat nekem
szimpatikus, úgyhogy egyetértek Előddel, csak közösségi rendszerben, évek
alatt pontosítva alakulhat ki egy ilyen adatbázis. Hogy szükséges, azt a
listán havi rendszerességgel megjelenő ilyen irányú kérdések igazolják.
Talán egyszer nekiállunk... Persze ha minden felekezetnek minden
egyházmegyében elkészülne a történeti schematizmusa, akkor erre nem lenne
szükség, de azt hiszem ez soha nem is következik be. (A r.k.-nál még
csak-csak, náluk Kalocsa, és talán Vác egyházmegyékben kész a történeti
schematizmus, s mintha Pécs is készülne hasonlóval - ez nem biztos. No de a
többi felekezet? Alig van hozzájuk forrás!)

A források hitelességére pedig csak egy emlékem. Amikor a Baranyai
adatbázist készítettem, akkor a schematizmusok után eljutottam számos más
forráshoz is, többek között Patkóné Kéringer Mária és Dóka Klára neves
(nagyon tekintélyes!) levéltárosokhoz, akik csak úgy ontották magukból a
tanulmányokat aktív éveik alatt. (Egyikük a közelmúltban hunyt el.) Pl "A
Pécsi Egyházmegye egyházlátogatási jegyzőkönyvei". (Asszem a többi
egyházmegyét is feldolgozták e témában.)
Nos, alig hihető, de nagyon óvatosan kell bánni az adataikkal, hasonnevű,
de más járásban lévő településeket kevertek össze, többször kitűnik a
futószalag szerű munka felületessége, nyilván a publikációs jegyzék
növelése volt a cél, s nem számítottak rá, hogy lesz, aki betűről betűre
ellenőriz minden adatot!
A történet további - gondolatébresztő - része, hogy amikor jeleztem a
megyei levéltárban a hibákat, akkor azt javasolták hogy ne feszegessem.
Nem feszegettem.
Ha valakinek Baranya megyei település hovatartozásával, anyakönyvezésével
kapcsolatban van kérdése, készséggel állok rendelkezésére.
üdv:
gy.