[Csaladtortenet 2] fura rejtély

András Töreky toreky.andras at gmail.com
2016. Dec. 21., Sze, 10:34:03 CET

Kedves Berci!

 Én már ott ellentmondást látok, hogy Hideg Örzse 1832-ben megözvegyül,
majd egy év után (1833-ban?) újra férjhez megy, miközben három törvénytelen
gyermeke születik, ahogy írod. Egy éven belül három gyerek?
 Vagy mégsem ment férjhez, csak a három törvénytelen gyerek után házasodtak
össze a második férjével? Esetleg a második férj halála után született a
három törvénytelen gyermek?
 Az első esetben előfordulhat, hogy az első férjtől, annak halála után még
egy azonos nevű fiú születhetett. Akár ki is maradhatott az anyakönyvből!
Én találkoztam olyan anyakönyvi bejegyzéssel ebből az időből, ahol a
házasságkötéskor vették észre, hogy kifelejtették az anyakönyvből a
keresztelést. Évtizedek múlva, a keresztszülők tanúvallomása alapján írták
be az akkori anyakönyvbe, így az eredeti helyen nem találni. Esetleg egy
utólagos bejegyzéssel utalnak rá, de ez nem törvényszerű.

 Abban az időben még nem volt általános gyakorlat az ún. elbocsátás, amikor
a vidéken házasodók igazolást kértek attól a plébániától, ahol
keresztelték. Csak a háromszori hirdetés adott alkalmat arra, hogy ha
valaki házassági akadályt tud, azt jelezze. Ez bemondásra történt, így akár
hamis, vagy téves adatokat is be lehetett mondani. Találtam olyat, hogy
valakinek születési adatát például felcserélték a bátyjáéval a
házasságkötéskor, így három év eltérés volt a valóságtól. Halottaknál ez
elég gyakori. Az is előfordul, hogy a nevet tévesztik el. A keresztneveknél
gyakori, hogy a kettős keresztnevűek nem az első keresztnevüket használják,
ebből is adódhatnak eltérések. A vezetéknevek elírása sem ritka. Több
ilyennel is találkoztam.

Persze lehetnek még egyéb lehetőségek is, nekem hirtelen ezek jutottak
eszembe.
További jó nyomozást!

Üdvözlettel: Töreky András Nemesvita

2016. december 20. 23:21 Babcsányi István írta, <