[Csaladtortenet 2] fiúsítás

Völgyi Pál nagybaczoni at citromail.hu
2016. Júl. 6., Sze, 00:04:28 CEST

-- Eredeti üzenet --
Feladó: András Töreky  <toreky.andras at gmail.com>Címzett: Rihmer Aurél  <granasztoi at freemail.hu>, Rihmer Aurél  <granasztoi at freemail.hu>, családtörténet lista  <csaladtortenet at levlista.theka.hu>Elküldve: 2016. július 5. 21:41Tárgy : Re: [Csaladtortenet 2] fiúsítás

A konkrét ügyben teljesen fölösleges volt a sok ilyen-olyan eszmefuttatás. A nemesi jogok 1848-ban megszűntek, 1886-ban szó sem lehetett  fiúsításról. A Hertelendy rokon öröklési feltételt szabott, de ekkor már egyébként teljesen mindegy volt, nemes lett légyen az örökös vagy sem.
Másfelől megjegyezném, hogy a mindkét ágra érvényes nemesi állapot adományozásának említése középkori vagy kora újkori oklevelekben semmiképpen történhetett abból a megfontolásból, miszerint évszázadokkal később kiállítandó esetleges kamarási ősfákra lettek volna tekintettel.

Kedves Mindenki fiúsítás ügyben!

Én Holub Józseftől ismerek egy tanulmányt, ami elég részletes eligazítást

ad a fenti ügyben, de találtam egy másikat is, amely rövidebben,

lexikonszerűen foglalkozik a témával. Mindkettő letölthető az alábbi

linkeken:

https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/6621/ne33_03mpz.pdf?sequence=1

http://digilib.mtak.hu/B333/issues/vol04/B3330415.pdf

A Holub-féle elég sok latin idézetet tartalmaz, így elsőre a másikat

ajánlom. Ha valakit mélyebben érdekel a dolog, a Holubot is feltétlen

olvassa el, mivel sok szempontból, nemzetközi kitekintéssel tárgyalja az

öröklést a leánynegyed ürügyén!

Üdvözlettel: Töreky András Nemesvita