[Csaladtortenet 2] hozzászólás Tornaljáról

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2017. Ápr. 17., H, 12:08:34 CEST

Kedves B.B Tormaaljáról!
Az indexelés azt jelenti, hogy az anyakönyv legfontosabb adatait (név -
szülők neve) egy excell táblázatba kigyűjtik az indexelők, amiből a macse
számítógép gurujai önzetlenül adatbázist képeznek. Ez nagymértékben
megkönnyíti az adatokhoz való hozzájutást (otthonról, ülve), és az
indexelők abban a hitben élnek, hogy amikor minden település minden
anyakönyvének minden legfontosabb adata ilyen adatbázisból lekérdezhető,
akkor eljön a genealógiai Kánaán Magyarországon.
Azonban van pár hátránya:
1.
irgalmatlan nagy munka, amit - a munka méretéhez képest - irgalmatlanul
kevés számú önkéntes végez, vagyis lassan halad (bár kétségtelen, hogy
Budapest tekintetében már igen figyelemreméltó az eredmény).

2. miután az anyakönyvnek csak az eminens adatait dolgozzák fel, ezzel
kiváltják a profi levéltárosok nemtetszését (akik az anyakönyv minden beírt
adatát indexálni - vagyis kereshető adatbázisba beépíteni - szándékoznak,
lásd a Kalocsa-Sárköz adatbázisát KFL-ben), akik a dokumentum ilyen értelmű
megcsonkításáról beszélnek. (Ugyanis egy indexált anyakönyvre azt mondják
az indexálást elvégzők, hogy indexálták az anyakönyvet. Holott annak csak
egy részét indexálták...)

3. Az indexálás csak a biztosan hibátlan anyakönyvi adattartalom esetén
hozná el a Kánaánt. A hibás anyakönyvi adatok indexálása nem más, mint a
hibás adatok gyors, szakszerű és alapos szétterítése a net
felhasználásával. Ez a hibátlanság  leginkább a polgári anyakönyvek
esetében valósul meg, de ott sem teljesen. Korántsem! A felekezeti
anyakönyvekről pedig e tekintetben szót se érdemes ejteni, arról minden
genealógus nagyvonalúan elfelejtkezik, hogy ezek annak idején nem (ma sem)
családfakutatói igény kielégítésére íródtak - ennek minden következményével.

Mindazonáltal az anyakönyvi indexálás óriási hasznával egyedül a még
munkaigényesebb települési családkönyvek létrehozása versenyezhetne -
vagyis akiben önkéntes munka utáni vágy buzog, azt nem szabad az
indexálásról lebeszélni, mert mint egy falat kenyér, úgy kell a munkája.
(Bár szerintem inkább álljon neki egy település teljes anyagát feldolgozni.)

Technikai értelemben pedig az indexálás olyan, a macse által irányított
otthoni önkéntes munka (monoton robot a javából, ezúton is köszönjük az
indexálók kitartását!!!), melyhez minden szükséges eszközt a macse biztosít
- ha van számítógéped.
üdv:
gy.

2017. április 17. 11:01 bussanyi bela írta, <bussabussa44fentike at freemail.hu