[Csaladtortenet 2] Baranyakisfalud & Máriaaradna

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2017. Júl. 14., P, 19:12:40 CEST

Kedves Xtina!

Valószínűleg sok időt megspórolhatsz, ha megnézed Volk, Mathias:
"Familienbuch der katolischen Pfarrgeneibde Kisfalud-Branjina in der
Baranya/Branau 1874-1944, Karlsruhe, 1995" című kiadványát.

*Névváltozatai*:
Kis Falu,
Kisfalu,
1904.I.12.-ig Kisfalud,
1918-ig Baranyakisfalud,
azóta Branjina.

*Közigazgatásilag*
 1900.III.31.-ig a baranyavári,
1900.IV.01.-1921.VIII.31. és
1941.IX.17.-1944.XII.31. között a mohácsi járáshoz tartozott,
1918-ig a Magyar Királyság települése, 1921. szeptembertől a
Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz (1929-től Jugoszlávia) csatolták.
1941.IX.17.-1944.XII.31. között ismét Magyarország része, 1945.I.01.-től az
1990-es évek első felében lezajlott polgárháború végéig Jugoszláviához
tartozott, azóta Horvátország része.

*EgyházigazgatásilagA római katolikus egyház tekintetében *1773-ig Lőcs,
utána 1789-ig Baranyavár, azután 1873-ig Baranyabán fíliája, azóta önálló
plébánia (1945-ig biztosan). Akv.: 1874-től. Az eredeti akv.-ek 1945 után a
Pécsi Egyházmegyei Könyvtárba kerültek, jelenleg a Pécsi Püspöki
Levéltárban őrzik. 1918-tól a dakovói egyhm. része. Filiája nincs. (Patkóné
Kéringer Mária 1844-ben  Izsép fíliájaként említi.)
[Az 1874-től vezetett eredeti anyakönyveket én magam is láttam és
forgattam, valóban a Pécsi Egyházmegye levéltárában vannak, bár úgy
emlékszem, mintha az egyik - a halotti?? - nem lenne meg! Ennek rövid
legendája, hogy 1945-ben a partizánok, majd a szovjet horda megjelenése
előtt közvetlenül a falu kb. 2/3 része elmenekült vonattal Csehszlovákián
át Ausztriába, s onnan később Németországba. A nyájjal együtt távozó helyi
plébános pedig leadta a pécsi püspökségnek az anyakönyveket, amit a
'2000-es évek közepéig a pécsi St.Ferenc templom padlásán kialakított
"ideiglenes" könyvtárba vittek ...(2002-ben még biztosan a padláson
volt.),  gyakorlatilag 40 évre eltűnt a szem elől. Itt a könyvek rendezése
során került elő, s a mostani digitalizációs projekt keretén belül vették
elő újra. Hamarosan kutatható lesz a netről is.]

Miután meglehetősen sokáig (84 évig) Kisfalud Baranyabán fíliája volt,
ezért téged érdekelhet ez a kiadvány is, mely valóban tele van kisfaludi
vonatkozású adatokkal (és ez nekem is megvan):

Zeiler, Johann: "Familienbuch Popovac (Ban) Schwabische Türkei 1750-1945
mit den Filialgemeinden Branjina-Kisfalud, Knezevo-Lak, Podolje-Bodolya und
Sarok"
   Herausgegeben vom HeimatausschuB der Ortsgemeindenschaft Popovac (Ban)
   Winenden, 1998

Szintén Volk, Mathias tollából ismert az Unvergessene Heimat,
Branjina-Kisfalud 1750-1944/45, Karlsruhe-Neureut, 1976" című kiadvány,
benne sok helytörténeti adattal, néhány fényképpel és sok-sok névvel,
köztük a falut betelepítő németek névsorával.

Végül, ha érdekel, megtalálható Baranyabán helytörténeti monográfiája a
magyar wikin "Baranyabán" és "Baranyabán története" címszavak alatt (hát,
ezeket sajnos én írtam...), mely szomszéd település lévén nagyban hasonlít,
sok vonatkozásban párhuzamos vagy azonos lehet Kisfalud történetével.

ha esetleg tudok még segíteni, csak bátran jelezd.

üdv:
gy.

Mentes
a vírusoktól. www.avast.com