[Csaladtortenet 2] [MACSE: 16390] nemes

A.M. schlosslovo at gmail.com
2017. Okt. 13., P, 15:09:19 CEST

Kedves Bea,

pontosan. Kiegészítésképpen: A bizonyságlevéllel nem arra szereztél jogot,
hogy nemesként élj az új helyen, hanem, hogy nemesként birtokolj (noha a
kettőnek sokszor közös a halmaza). Személyében a bizonyságlevél nélküli
nemes is alapvetően ugyanolyan nemes volt a másik megyében (mivel országos
nemességet elveszíteni nem lehet, maximum elfelejteni). Igaz, a
bizonyságlevél megléte alapvetően sokat könnyített a nemességigazolásában,
ha arra került a sor (a legtöbben ezért se tudták magukat igazolni, mert se
eredeti irataik, se bizonyságlevelük nem volt és ha még tanúik sem voltak a
nemességre, akkor ... )

Az anyakönyvek sok esetben félrevezetőek. Vas, Sopron, Pozsony vármegyékben
százszámra találtam olyan anyakönyveket, ahol a státusz jobbágy volt vagy
zsellér, miközben a személy valójában nemes volt. Néha nehéz kibogozni,
hogy az adott plébános miképpen írta le a dolgokat, de sok helyen
megfigyelhető, hogy megélhetés alapján. Ha X nemes földesúri földön
gazdálkodott, akkor jobbágy, ha Y nemes saját földön gazdálkodott, akkor
nemes. Szerencsés esetekben egyértelműsítette a plébános a dolgot, pl.
nemes Nagy János jobbágygazda vagy nemes Kovács Pál urasági cseléd.
Szerintem a legakkurátusabban a nemesi községekben vezették, hogy ki
pontosan micsoda, kicsoda, noha vannak példáim nemesi községből is olyan
személyre, akinek az apja nemes, míg a fiú jobbágy egy házassági
anyakönyvben.

Érdekes téma és jó lenne ezekről a dolgokról minél több tapasztalatot
elolvasni.

Ádám