[Csaladtortenet 2] Messziről származottak

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2018. Feb. 8., Cs, 19:47:27 CET

Kedves Kutatótársak!

Daninak a választ Előd megadta:
" felesleges erre energiát áldozni, mert a települések teljes indexelése
zajlik, egyszer készen lesz"

és mégsem, erre pedig Anna válasza világít rá:

" Sajnos az indexelés nem teljes körű, ezért ezek az esetleges, de nagyon
lényeges információk (ilyen pl. a foglalkozás is, nem csak a származás)
csak az anyakönyv
megtekintésekor derülnek ki."

A molnár adatbázis annak idején azért készült, mert hol volt még internet,
hol volt még Macse!
Ha megvalósulna, hogy a "települések teljes indexelése ... egyszer készen
lesz", akkor már nem lesz szükség a macse 'Molnárok' (s más egyéb)
rész-adatbázisára se!

Csakhogy a polgári anyakönyvezés idejének sincs teljes indexelése, nem
beszélve az (aggregát információk ismeretének sokkal fontosabb) felekezeti
anyakönyveinek feldolgozásáról: még el sem kezdődött, és talán olyan
intézményes formában soha el sem fog indulni, mint a polgári anyakönyvek
indexálása. [Ennek objektív okai is vannak, itt most mindegy is.]

Dani kérdésére a korrekt válasz tehát az lehet, hogy amikor az összes
magyar (és/vagy egykori magyar) anyakönyv teljes digitális feldolgozottsága
meglesz, akkor nem lesz szükség a távolba szakadt személyek külön
listázására, de a molnárok, bábák stb., adatbázisa is mehet a kukába. Mert
hisz az anyakönyvek indexálásának épp ez az egyik legfontosabb funkciója!!!
De ilyen - lássuk be -, nem lesz.

Én Kiskunmajsa anyakönyveinek feldolgozásával bíbelődöm közel negyed
százada, 1738-1860 közötti rész kész van könyvben, és szerettem volna az
1860-1895 közötti részt (mindössze 35 évet!!!) Excelben feldolgozni, úgy,
hogy az anyakönyv minden egyes adatát önálló cellába rögzítem. A
házasságival végeztem kb. 6 hónap alatt, de a születésiből négy, a
halottiból mindössze 5 évet tudtam elkészíteni egy év alatt, mert
mérhetetlenül unalmas és lassú a munka, ezért néha hetekre megállok vele!
És mindezt azzal a tudattal, hogy a meglévő Excel adatállományomra nem fog
igényt tartani senki. Vagy én közzéteszem a neten saját honlapon (ez nem
fog megtörténni), vagy nem kell senkinek.

A Dani által felvetett problémára tehát a valódi megoldás soha el sem fog
indulni (emiatt aztán soha készen sem lesz), az általa javasolt (vagy más
egyéb) álmegoldás pedig szerintem tiszta energiapocsékolás.

[Ennél hasznosabb időtöltés a polgári anyakönyvek rész-indexálásába
beszállni.]

üdv:
gy.

Mentes