[Csaladtortenet 2] FW: névváltozás: Kovalikból Eszterhai

DistriBútor Kft. distributor.kft at chello.hu
2018. Jan. 28., V, 20:14:30 CET

Kedves Zsuzsa!

Nem vagyok szakértője a dolognak, de ismereteim szerint amikor elkezdődött a
"magyarkodás" részben szociális kényszerek miatt, részben gazdasági
szükségszerűségből több alkalommal is volt magyarosítási hullám. Aki állami
alkalmazotti/nyugdíjas státuszba szándékozott kerülni sok esetben előnyt
élvezett ha  magyar családnevet viselt. Így könnyebben került be a MÁV, a
posta, csendőrség, rendőrség, pénzügyőrség állományába.  Az egyre inkább
asszimilálódó zsidóság, azon belül is inkább a városokban élő  zsidók
jelentős része is magyar családneveket választott. Az én családom egyik,
anyai ága magyarosított, a másik nem. Nagyapám nyomdász volt és egy Balázs
Nyomda vélhetően jobb eséllyel indult a versenyben, mint egy Braun nyomda.
Másik nagyapám, mint kárpitos/tapétás kisiparos nem magyarosított, mert a
lakosság kiszolgálásában Budapesten vélhetően volt annyi vonzereje egy
német/zsidó családnévnek, mint amennyire negatív konnotációja.

Vecsésről hallottam az alábbi történetet. Két nagy telpítés volt, amikor
Németországból /a német tartományokból/ telepítettek "svábokat", akik persze
nem csak svábok, hanem szászok, bajorok stb. voltak. Az első telepítéskor
jobbágytelkekre "ültették" a telepeseket, akik így 20-50
hold/kis/magyarhold/ földet kaptak művelésre. A későbbi telepesek már
rosszabb feltételekkel, házhelyeket és kisebb földet kaptak....Ezek lettek a
zsellérek. A 19. század végén, a 20. század elején a  község túlnépesedése
miatt nem volt elég munkaalkalom és a közeli főváros vonzása miatt zömmel ez
a a későbbi népesség vált a közeli gyárak és a városi közművek, vasút stb.
alkalmazottaivá. Furcsa módon a korábbiak elmagyarosodtak és/de zömmel
megtartották német családneveiket míg a "gyütt-mentek" megtartották a német
nyelvet és a hagyományik német identitásuk is inkább megmaradt. A harmincas
évek végén, a negyvenes évek elején a Volksbund eszméi így érthető módon
jobban terjedtek ebben, a zömében magyar családneveket viselő népesség
körében, mint a korábbi anyagi helyzetében jóval stabilabb népesség körében.
Mindennek egyszer pedig tragikus következménye lett.

Amikor listázták a kitelepítésre  jelölt családokat, figyelembe vették, ki
volt volkbundista és ki nem....Az orosz " városparancsnok" amikor
eléterjesztették a község vezetői által, persze kényszerből készített
listát, feltünt neki, hogy ott főleg magyar családnevek szerepelnek, illetve
a "maradók" meg főleg német családneveket tartalmaz. Úgy döntött, hogy a
német családneveket viselő családok lesznek kitelepítve, a többiek nem.....

Ezt az ügy egyik szemtanújától hallottam vagy 30 évvel ezelőtt. Lehetséges,
hogy a cserére nem ilyen okok, hanem a "burzsujok" kitelepítése és a
szegények megóvása motíválta. Ha így volt, nem tudni, hogy ez orosz szándék,
vagy a helyi már ébredező osztályharcosok szándéka volt-e ?

Ha van köztünk Soroksárt kutató, érdekelne a véleménye erről az "epizódról",
ami sok ember számára nem maradt epizód.

A konkrét eset mótivációját természetesen nem ismerem, de a Kovalik név
egykori szlovák származást jelez, és talán ettől akart szabadulni.  Mi volt
Eszterhai további pályája? Mi volt a foglalkozása? Úgy tudom a történelmi
nevek védettek voltak, egyébként szabadon lehetett választani.

Üdvözlettel:

Knopp János