[Csaladtortenet 2] Tized

Jóna Sándor js at visionlaser.hu
2018. Júl. 7., Szo, 21:43:20 CEST

Szervusz Imre!

Igen, azt jelöli, melyik tizedben (körzetben) lakott.

A tized szó a katonai egységre utal (század, ezred stb.), az egy egységhez tartozókat egy körzetbe telepítették le
(élükön a tizedessel, aki valószínűleg a csoportot is vezette), innen került át a közigazgatási
szóhasználatba a körzetek, kerületek eme sajátos megnevezése.
Tehát nem kell, hogy tíz legyen belőle. A település nagyságától függött a száma.
Nánás (ahol születtem) pl. 6 tizedből állt, Szoboszló pedig úgy tudom 7-ből (1868).
Ezek a tisztségek a katonai műveletek megszűnése után is megmaradtak,
de idővel jelentésük átalakult, ők lettek a társadalmi vezetők.
A tizedekből álló város vezetője a hadnagy lett, az össz hajdúkerület elöljárója pedig a kapitány.
Az utolsó hajdúkapitány Sillye Gabi dédapja Sillye Gábor volt.

Sanyi