[Csaladtortenet 2] orosz

Zöld Mihály zold.mihaly at t-online.hu
2018. Júl. 18., Sze, 10:51:14 CEST

Kedves Anna és Sándor!

Köszönöm a gyors választ és a jószándékot! Lassan tucatnyi településen
néztem át a születési és a házassági anyakönyveket, köztük azokat is,
amelyeket a mormon adatbázis keresője felad. A teljesség igénye nélkül
ezek Boconád, Nagyiván, Kál, Érsekvadkert, Tállya, Heves, Váchartyán,
Gyöngyös, Detk, Karcag, Egyek, stb. Megnéztem a szoboszlóit is, itt az
oroszt melléknévként használták, tehát könnyen jelölhetett nemzetiséget
és vallást is. De ő sem az, mert a Czinegék egyik ága csak az 1900-as
évek elején kerül Szoboszlóra, előtte se hírük, se hamvuk. (én éppen
hajdúszoboszlói vagyok, és 2003 óta oda-vissza átrágtam a szoboszlói
anyakönyveket a saját ágam miatt...) Az is bizonyos, hogy Czinege György
és Orosz Mária római katólikusok voltak, ebben igen következetes volt az
egész Czinege család.

Hogy érthetőbbé váljon a dolog: Az 1730-as évek derekán több Czinege
család él (Érsek)vadkerten. Az egyik águk szőrén-szálán eltűnik, de a
halotti anyakönyvekben nem szerepelnek, ergo elköltöztek valahová.
1742-ben egy szinte teljesen azonos keresztnevűekből álló
Czinege-família jelenik meg Boconádon, majd 1755-ben átköltöznek az
újratelepített Nagyivánra. A nagyapa-unoka, fiú-dédunoka névátadás
hagyománya is stimmelne, ha igaz lenne ez a vonal, azaz a nagyapa
György, a fia Pál, az unoka György, a dédunoka Pál. Ráadásul legalább
8-10 olyan családnév van, amelyik mindhárom településen szerepel hasonló
időeltolódással, mint a Czinege, ami azt feltételezi, hogy ugyanazt az
utat tették meg. Ez a török és a kuruc idők utáni nagy újratelepítési
hullám időszaka, könnyen megtörténhetett.

Az eltűnt Czinege-fiúk Vadkerten még gyerekek voltak, Boconádon már
házas emberek. A köztes időszak helyeit és időpontjait keresem, mert ez
megerősítené a fenti teóriát. Addig viszont nem több egy
elképzelésnél... Azon is morfondírozok, hogy a Felvidéken elég gyakori
Rosko (később Ruskó) név nem az Orosz szinonimája-e... zm