[Csaladtortenet 2] [MACSE: 17552] MyHeritage kijelentkezés

Mukli Krisztián krisztianmukli at mukli.hu
2018. Május. 8., K, 21:46:08 CEST

Sziasztok!

A GenoProt én is gyakorlatilag megjelenése óta használom. Az egyetlen
szoftver amivel tényleg áttekinthető (és elvileg orvosilag is korrekt)
családfák készíthetőek. Kevésbé ismert tény, hogy a GenoPro továbbra is
használható ingyenesen, ez a weboldalukon is olvasható a
https://www.genopro.com/free/ [8] címen, csak annyi, hogy ezek a régebbi
verziók. Az 1.71-es, illetve a 2.00 beta 13h verziókig a program
semmilyen aktivációs kódot nem kér a működéséhez, és a következő címeken
letölthetőek: https://www.genopro.com/archives/InstallGenoPro.1.71.exe
[9] és https://www.genopro.com/archives/InstallGenoProBeta13h.exe [10]

Természetesen ezek a verziók már nincsenek fejlesztés alatt, és az újabb
funkciók is hiányoznak belőlük, de tapasztalatból mondom, hogy
gyakorlatilag semmi olyan új funkció nem került a szoftverbe, ami nélkül
ne lehetne élni.

Ha valóban tartunk az esetleges adatvisszaélésekkel (vagy csak Linux
alatt szeretnénk családfát kutatni), akkor érdemes lehet nyílt
forráskódú szoftvereket használni, ezek nem csak ingyenesek, hanem
megismerhető a tényleges működésük is (beletekinthetünk a forráskódba
is), így nem kell attól tartanunk, hogy egy profitorientált cég
használja fel az adatainkat (cserébe ezek a szoftverek nem mindig
annyira modern-kinézetűek, vagy felhasználóbarátak, mint kereskedelmi
társaik).

Ezek közül talán a legfejlettebb a weboldalon is ajánlott GRAMPS
(https://gramps-project.org [11]), de véleményem szerint ennek a
kezelése tér el a legjobban a többi, hasonló szoftverétől, az adatokat
egyfajta táblázatos/űrlapos formában kell megadni, és nem egy
közvetlenül szerkeszthető családfa-ábrában, szóval ez a program némi
tanulást igényel, viszont nagyon sokféle jelentést és ábrát
generálhatunk aztán az adatokból.

Kevésbé ismert, a GenelogyJ (http://genj.sourceforge.net/ [12]) amit
leginkább az egyik korábbi levélben már említett Simple Family Tree-hez
hasonlítanék, ez a szoftver is közvetlenül a gedcom-fájlt szerkeszti és
a fa grafikus megjelenítése is nagyon hasonló. Egy egyszerű, de
sokoldalú szoftver, java alapú, így minden operációs rendszeren
futtatható. Egy ideje nem fejlesztik, aki modernebbet szeretne, az
használhatja a "leszármazottját" az Ancestris (http://www.ancestris.org/
[13]) néven kiadott testvérét.

Nem olyan profi szoftver, mint a korábban említettek (még GedCom-ban sem
lehet benne exportálni/importálni), viszont teljesen magyar fejlesztés
és tényleg a legegyszerűbb családfa-szoftver a GenKapocs, amit például
innen lehet letölteni, kézikönyvvel együtt:
https://www.genkapocs.hu/segedletek/szoftverek-urlapok.html

Abban nagyon jó, hogy főleg kezdőknek nem kell egy halom kifejezést meg
a bonyolult program-kezelést megtanulni, hanem egyből egy egyszerű de
áttekinthető családfát képesek felrajzolni a segítségével.

A gyakorlatban én nem találtam egy olyan szoftvert ami minden kívánságom
kielégítette volna. Ami jó az adatok vizuális megjelenítésében
(GenoPro), az nem ingyenes, amelyikben számomra logikusan tudom az
információkat szervezni (GRAMPS), az nem olyan jó a vizuális
megjelenítésben, és egyik sem tud igazán mit kezdeni azokkal az
adatokkal, amiket egyelőre nem tudok sehova sem kötni. Így aztán
jelenleg 3 programot használok párhuzamosan. Ebből az egyik a Zim
Desktop Wiki (http://zim-wiki.org/ [14]) egy jegyzetelőalkalmazás, képes
egyszerű szöveges fájlokkal hierarchikus jegyzeteket készíteni, és
azokban hivatkozásokat létrehozni. Ebben a programban vezetem az összes
információt, ebben lehetséges akár hosszabb elbeszélő formában megírni a
család történetét. Az ebben vezetett adatokból a GenoPro segítségével
készítek egyszerűen áttekinthető genogramot, amivel lehetséges kutatás
során az egyszerűbb családi viszonyokat ábrázolni, illetve az érdeklődő
családtagoknak is könnyebb talán ezen keresztül elmagyarázni a családi
viszonyokat. A részletesebb családtörténeti adatokat, térképekkel,
képgalériákkal, és részletes forrásokkal pedig GRAMPS-ben írom össze,
ennek segítségével nagyon részletes jelentések és weboldalak
generálhatóak.

Bármelyiket is választod a lényeg, hogy a te igényeidet szolgálja ki a
program, akár az egyszerű működés, akár a komplexebb adatkezelés a
lényeg.
Remélem sikerült segíteni.
---
MUKLI KRISZTIÁN

_tel: +3630 347 4636_
_mail: krisztianmukli at mukli.hu_
_web: www.mukli.hu [15]_

A lista címe: macse at googlegroups.com
[...]

Mvh/Regards/Üdv Péter A. Csángó, MD ID 2008718 Sendt fra Gmail for
mobil

A lista címe: macse at googlegroups.com
[...]
(bárki által elérhető): http://levlista.theka.hu/mailman/listinfo/ [16]
csaladtortenet levelezőlistára várjuk.