[Csaladtortenet 2] adatvédelem és családfakutatás

nia niamano at gmail.com
2019. Aug. 30., P, 19:52:51 CEST

Kedves Kutatók!

Írásomat kérlek vegyétek gondolatébresztőnek, és semmi esetre sem bántónak
vagy szurkálódónak, mert ez semmiképpen nem célom.

Van-e olyan cikk esetleg, ami a családfakutatás adatkezelési szabályaival
foglalkozik?
Arra gondolok, hogy többször láttam olyat, hogy a családfakutatók a legjobb
szándékkal tesznek fel olyan fákat/adatokat mindenféle fórumra, melyeken ma
is élő személyek szerepelnek. Ezekben természetesen a kutatásnak
megfelelően születési, házassági, és egyéb személyes adatokkal, családi
kapcsolatokkal. Bevallom mindig megüti a szememet, hogy mennyire
gyanútlanul közölnek le, és esetleg töltenek fel weboldalakra olyan
adatokat, amelyek kezelésére az adatok érzékenysége miatt rengeteg szabály
vonatkozik. Külön feltűnő, hogy ezeknek a ma élő, 3. személyeknek szerintem
nagyrészt tudomása sincsen erről, holott szerintem a kifejezett
hozzájárulásuk lenne szükséges, hiszen a személyes adatokkal való
visszaélésnek ezer módja van, melyeknek egy ilyen kutatás publikálása
akaratlanul is kaput nyithat.

Természetesen nem bántó szándékkal teszem fel a kérdést, hanem ha erre
vonatkozóan nem születtek még cikkek, figyelmeztetések, irányvonalak, akkor
szerintem ez kifejezetten a családfa kutató egyesület profiljába vágó téma
lenne, amelynek nem csak az egyesület tagjai vehetnék hasznát.

A fentieken túl az alábbiakra gondolok:
Bár mint rendes felhasználó én sem olvastam végig a nagy családfás
weboldalak ÁSZF-jét, de abban biztos vagyok, hogy a feltöltött adatokért a
felelősséget a feltöltőre tolják át, illetve ha bejelentés érkezne hozzájuk
az adattal való visszaélés miatt akkor szívfájdalom nélkül törölnék az
adott fát/részt/felhasználót, mintsem hogy fejükre vonjanak egy jogi
eljárást. Ez viszont a felmerült kár megtérítse alól nem mentesíti az
adatot feltöltő személyt. Megismétlem: nem néztem utána a számtalan oldal
működési szabályának, de jó pár webes oldal eszerint működik, mert ez
számukra a legegyszerűbb.
Ugyanígy fel kellene hívni a feltöltők figyelmét arra, hogy az oldalakon
"elrejtett" privát/élőként megjelölt stb. személyek adatait is tárolja a
weboldal, ami emiatt csak a mezei felhasználóktól védett, a hackerek,
adatvesztések, lopások, ÁSZF módosítás, harmadik félnek történő eladás,
hivatalos szervek felé közlés stb. ellen bizonyára nem véd, így
ál-biztonságérzetet ad, és ugyanúgy 3. személyek személyes adatainak
kezelése.
Ugyanez vonatkozik a zárt Facebook csoportok meghitt, baráti légkörére is:
hiszen azokban több ezer, vissza nem ellenőrzött ember a tag, így bármi ami
oda bekerül, vehetjük úgy, hogy rossz kezekbe is kerülhet, amit viszont
nagyon könnyű elfelejteni, a sok önzetlen, kedves tag mellett.

Bevallom hamarabb ragadtam klaviatúrát, mint sem rendesen rákerestem volna
az ügyre, így a levelemet vegyétek tárgytalannak, ha ez már megjelent
korábban - és ebben az esetben megköszönném a link(ek)et a cikkekhez, amit
aztán osztogathatnék, mert a kifejtős válaszokra nem mindig van időm, ha
ilyen esetbe botlom. Különösen igaz ez, ha a MACSE oldalán elérhető, amin a
mai napig el vagyok még veszve, és nem látom át, így simán előfordulhat,
hogy nem vettem észre.

Egyetlen hasonló témát találtam, 2017-ből (
http://www.macse.hu/society/imgrend/03_Reisz_T_Csaba_Konferencia_Szolnok_20171012.pdf),
de ez sem fedi le és magyarázza el írásban pont ezt a témakört.

Üdvözlettel:
Csányi Anita