[Csaladtortenet 2] Hunyadytól / DNS vizsgálat hajból?

Tunde Huszar tuuundiii at gmail.com
2019. Május. 2., Cs, 13:26:57 CEST

Kedves Laszlo,

Sejtmagi DNS-t a hajhagymakbol lehet nyerni. Ha az eltett hajtincsek levagva vannak, nem tepve, tehat hajhagyma nelkuliek, akkor abbol a hajszalakb maximum mitokondrialis DNS nyerheto ki. Hullott hajnal is az utobbi igaz leginkabb.

Az autoszomas tesztek amiket a DTC (direct-to-customer) cegek, mint az emlitett myheritage is, kinalnak a rokontalalas es szarmazas szazalekos lebontasara hasznalnak, chip alapu es jelentos mennyisegu sejtmagi DNS-t igenyel. Pontosabban erre vannak optimalizalva az automatizalt folyamataik, ami az olcso araikat lehetove teszi. Emiatt ezek a cegek mas mintat nem valoszinu hogy befogadnak anyagi okok miatt, joval dragabb nekik es nem garantalt hogy mukodik. (Csak zarojelben jegyzem meg hogy most tervezunk egy kutatast amiben ezen teszttipus also hatarait feszegetnenk).
Jelen esetben nem fogsz talalni olyan ceget a DTC-kbol aki ezt megcsinalna, vagy igen magas aron, garancia nelkul. Otthon amikor meg magam is ebben dolgoztam, mi csinaltunk maganfelnek DNS kivonast es analizist de az STR-alapu es igazsagugyi felhasznalasra. Tehat azzal a profillal semmire se mesz a chip alapu adatbazisokban, amik SNP alapuak. Tudtommal otthon maganfelnek jelenleg nem hirdet senki chip alapu analizist. De javitson ki aki tud ilyenrol.
Mas a kerdes, ha a minta igazsagugyi felhasznalasra kellene, akkor a megfelelo szervek jovahagyasaival ilyen mintak is alavethetok chip-alapu analizisnek. Ezt jelenleg csak az usaban csinaljak, tavaly ota a Parabon lab fokent FBI altal vitt ugyeket, de iden mar a FamilyTreeDNA ami az egyike a nagyobbik DTC otosfogatnak, felvetette hogy laborjaikban utat nyitnak szigoru ellenorzes mellett az ilyen igazsagugyi mintak chip alapu feldolgozasanak nagy fontossagu ugyeknel igazsagugyi celra, szinten nagy szovetsegi ugynoksegek kozvetitesevel. Amiert ezek a valtozasok most beindultak az a tavaly aprilisi letartoztatasa a gyanusitottnak aki ezen modszerekkel megtamogatva alaposan gyanusithato a Golden State Killer sorozatgyilkossagokkal. Azota tobb mint otven ugyben hasznaltak hasonlo gentikai/genomikai/genealogiai nyomozati modszereket az usaban, es ott szabalyozasok nelkul eleg vadnyugati stilusban alkalmazzak ezt. Europaban ez elobb alaposan szabalyozva es korbejarva lesz, mielott ez gyakorlatta valna. Es hogy magancelra mikor fog valamely maganlabor ilyet ajanlani az csak ido kerdese.
Mivel a rokonaid mintai velhetoen nem birnak magancelnal komolyabb kozbiztonsagi erdekkel valoszinuleg elotted nem all ez az ut nyitva. Viszont hazai laborokkal elvegeztetheted a teljes DNS kivonast ezekbol a mintakbol maganuton, ha valamelyik DTC ceget ra tudod venni, hogy a kivont DNS-t elfogadja nyal/szajureg torlet helyett akkor meg ez lehetseges.
Meg ha ez mind mukodik is, ha nincs hagymas hajad akkor az egesz maximum a mtDNS tipusaik meghatarozasat engedi, ahhoz meg felesleges a chip, azt itthon is barmelyik labor aki mtDNS analizissel foglalkozik, megszekvenalja neked ( jo dragan).
Kerdes hogy megeri-e ez az egesz.
Ha bovebben erdekel a tema szivesen valaszolok tovabbi kerdeseidre is.
Udv,
Tunde

Tunde Huszar
Sent from my mobile phone