[Csaladtortenet 2] [MACSE: 20928] Anyakönyvek titkosítási időszaka

Klára Majoros majorosklara at gmail.com
2019. Nov. 19., K, 20:33:06 CET

Amikor 1997-ben a Salt Lake City környéki hegyekben a Granite Mountain
Records Vaultnál jártunk, kétmillárd ember adatait őrizték ott
mikrofilmeken. Ez a szám azóta kb. a másfélszeresére nőtt. Kb. 200 méter
kivájták a sziklás hegyoldalt, és ott halmozták fel ezt az elképzelhetetlen
mennyiségű mikrofilmet és dokumentációt.

Pár éve azt mondták a mormonok, hogy kb. 10 millió kockányi magyar anyag
került fel az internetre, és még kb. ugyanennyi van, ami nem, mert és/vagy
nincs még digitalizálva és/vagy nem kaptak rá engedélyt.
Ahogy most tűnik, szép csendesen nem foglalkoznak a magyar törvények
szigorításával, de provokálni nem fogják a magyar a kormányt, azzal, hogy a
tiltott időszakba eső új anyagokat raknak fel, mert az egész akció egy, a
magyar állammal a hatvanas évek elején kötött szerződésen alapult, ahol
feltehetően mindkét fél vállalt kötelezettségeket. Annyit azért megtettek,
hogy most már szinte semmit nem lehet simán letölteni, képernyőlopóval kell
bohóckodni, ez is nagyon kicsi öröm.

Azt reklamálni, hogy miért nem lépdelnek évente az anyagok közzétételével
már csak azért is szürreálisan és arrogánsan hangzik, mert a
családtörténeti kutatásokat így-úgy segítő mormonok többsége az egész
világon önkéntes. Szabadidejében ül a Családtörténeti Központban, tanít,
indexál, segíti a kutatókat.
Folyamatosan dolgozzák fel a mikrofilmeket, havonta közzéteszik, hogy mik
az újdonságok, amik felkerültek a netre.
Még a 2000-es évek elején is hónapokba telt, mire ideért egy-egy
mikrofilmtekercs, amit aztán csak helyben lehetett nézegetni.

2019. októberéről ezt írták:
FamilySearch expanded its free online archives in October of 2019 with over
14.8 million new indexed family history records and over 400 thousand
digital images from all over the world. New historical records were added
from* American Samoa, Argentina, Brazil, Canada, Chile, Colombia, England,
France, Guatemala, Peru, South Africa, Sweden, Ukraine, Uruguay, Wales,*
 and *the United States*

Tényleg csak a hála illeti őket, nem neheztelés.

Klári