[Csaladtortenet 2] adatvédelem és családfakutatás

nia niamano at gmail.com
2019. Sze. 1., V, 12:17:30 CEST

Köszönöm mindenkinek a választ.
Én továbbra is a ma élő és nem a családfát készítő személyekről írtam.
Tehát nem a saját adatainkról, hiszen azokkal mi rendelkezünk, sem a régen
elhunyt ősökről, hiszen ezek az adatbázisok szabadon kutathatóak - amire
jogszabályi engedélyük van, lásd védelmi idők.
Gondolok itt arra az esetre, hogy én is megkerestem egy olyan
unokatestvéremet, akit sosem láttam, meg is adta örömmel a saját és a
szülei, testvérei születési adatait. De ez szerintem nem felhatalmazás
arra, hogy én azt bármilyen online adatbázisba feltölthessem, másokkal
megoszthassam bármilyen módon, mert ha visszaélés történik vele az én
felelősségem, hiszen tőlem került ki az adat. Természetesen én is
"felírtam" ezeket, itt vannak a gépemen, viszont nem töltöm fel őket
sehová.(Abba az esetbe, ha a gépemnek lába kél, ne menjünk bele, mert nem
ez a célom)
Abban igazatok van, hogy ez a leszármazottaink majdani dolgát
megnehezítheti, de a ma élőket védő adatvédelmi szempontok és kötelező
jogszabályok előbbre valóak, így a leszármazottam majd megnézegeti a
könyvtáraimat (vagy sem, de ez már nem az én dolgom, de legalábbis nem
most). Tehát ez most nem releváns, az általam felvetett probléma
szempontjából.
Ugyanígy nem releváns az sem, hogy saját magáról mit tesz fel bárhová is
-azaz hoz nyilvánosságra- az illető, hiszen az az ő döntése, az ő
felelőssége.
A másik, hogy ezek a személyek, akikkel nekünk dolgunk van, leginkább
átlagemberek, nem pedig hírességek, vagy egyéb bármilyen okból
nyilvánosságot kapó szereplők, akikről ezek az adatok akár nyilvánosak,
közismertek is lehetnek. Igen, a cégnyilvántartásban és egyéb helyeken,
-akárcsak egy hirdetményi úton közölt iratban is- ott vannak az érintett
születési adatai és anyja neve, de azokat egyrészt nem én teszem közzé, így
fájjon miatta a feje az adott szervnek, másrészt azok hivatalos
dokumentumok, jogszabályban szabályozott formában, és -utalva a
cégjegyzékre - az érintett tudtával vagy a jogszabály felhatalmazása által
(lásd hirdetményi közlés) kerülnek be abba a nyilvántartásba. Nem mondom,
hogy ha rábukkannék így, egy kapcsolódó személyre nem adnám hozzá a
tökéletesen tisztán csak offline, azaz nem internetre juttatott
nyilvántartásomhoz, megjelölve a forrást is. Viszont véleményem szerint
nincsen jogom azt közzétenni online, semmilyen adatbázisban. Egyrészt mivel
nincsen rá felhatalmazásom, másrészt mivel családi kapcsolatokat rendelek
hozzá, így többlet információt adok ki róla. Hab a tortán, hogy ha faji,
vallási vagy egyéb tartalmú, akkor már akár különleges adat is lehet (lásd
2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az
információszabadságról, 3§ 3. pont).
Nem szeretnék jogászkodni, pláne, hogy bár jogász vagyok, de pár éve nem
gyakorlom és az adatvédelem sosem volt szakterületem, csak a figyelmet
szerettem volna felhívni arra, hogy az én meglátásom szerint, nagyon
borúlátóan idevéve a XX. század dicstelenebb fejezeteit is, a családfa
kutatással, illetve pontosabban a családfa olyan nyilvánosságra
hozatalával, ahol más, ma élő személyeket is érintő, őket beazonosítható
módon jelenítek meg, adatvédelmi problémák merülhetnek fel.
Az elmúlt időszak legértékesebb "nyersanyaga" az adat, márpedig mi önként,
óriási mennyiségű adatot készítünk és kezelünk ami felelősség is, hiszen
nem csak minket érinthetnek a hatásai.

Köszönöm, hogy elolvastátok!

 Üdvözlettel:
Csányi Anita