[Csaladtortenet 2] Életkor és név elírás

Mukli Krisztián krisztianmukli at mukli.hu
2020. Jan. 10., P, 11:34:56 CET

Szia Tamás!

Anélkül, hogy belenéztem volna a linkelt anyakönyvekbe, néhány gondolat:
Ezeket az adatokat általában az adott helység plébánosa vezette, aki sok
esetben nem helybeli születésű volt (ezáltal nem ismerhette minden
helybéli família nevének írásmódját, illetve személyes adatait, ez főleg
akkor lehetett érdekes, amikor a településre került, persze ha már 30
éve az adott településen élt, ez már nem játszott), és aki sok esetben
egészen haláláig is szolgálta a közösséget, vagyis idős, remegő kezű,
nagyot vagy rosszul halló emberek is voltak azok közt akik, a helységek
anyakönyveit vezették. Ehhez vegyük hozzá azt, hogy minden adatot
lényegében bemondásra kellett feldolgozniuk és elfogadniuk, hiszen
személyi igazolvány nem volt, az adat közlője pedig előfordult, hogy
adott esetben írni-olvasni sem tudott. Ez okozhatott elírásokat,
félreértéseket, félrehallásokat a nevek írásmódjában.

Az életkorokat tekintve is lehetnek a valóságtól eltérések, a
születési/keresztelési időpontok általában elfogadhatóak, hiszen az
adott volt, de házasságok esetén előszeretettel "csaltak" picit az
életkorokkal, fiatalok esetén, hogy már nagykorúnak számítson az illető,
idősebbek esetén hogy fiatalabbnak tűnjön (ez talán a ritkább). Halotti
anyakönyvekben sem lehetünk 100%-ig biztosak a megadott életkorokban,
hiszen azt pedig már az elhunyt hozzátartozója diktálta be, aki rosszul
is tudhatta, rosszul is számolhatta. Ezért szokták azt javasolni, hogy a
házassági és halotti anyakönyvekben található életkorok alapján számolva
a születési időpontot +/-5 évet számítsunk rá és ebben az intervallumban
keressük a születési anyakönyveket, de nem kirívó az sem ha ennél
nagyobb az eltérés.

Ha bizonytalan vagy egy név írásmódjában, akkor azt lehet javasolni,
hogy utána kell nézni, hogy az adott településen (és környékén)
előfordult-e a másik lehetséges név (illetve milyen hasonló
hangzású/írásmódú nevek fordultak elő), esetedben mind a Magyarosi, mind
a Mogyorósi családnak érdemes utána nézni. Esetleg érdemes figyelni a
keresztszülőket, ugyanazok-e, mint a család többi tagjánál, esetleg
teljesen mások. Nincs garantált siker, csak garantáltan sok plusz munka.

Az állami anyakönyvezés bevezetésével és a különböző személyi okmányok
megjelenésével ez a helyzet persze sokat javult, az állami anyakönyvek
esetén a fent írtak általában már nem jellemzőek, persze elírások ott is
előfordulnak.

Üdv és sok sikert

---
MUKLI KRISZTIÁN