[Csaladtortenet 2] I VH katonai

Klára Majoros majoros at t-online.hu
2020. Sze. 17., Cs, 17:22:14 CEST

Kedves Ildikó!

Köszönöm a soraidat.
Pont ezért írtam, hogy bánatos vagyok, és nem azt, hogy dühös.
Nem kell azzal hencegni, hogy valami készen van, amikor csak
most indul az igaz próba - elkezdik használni az érdeklődők.

Mostanában rengeteg bajom van olyan programozókkal és
kisebb-nagyobb rendszerekkel, ahol nem kérdezék meg a
felhasználókat, hogy ők hogyan és mire használnak valamit, nekik
hogy felelne meg. A Kisnél nincs sok egyszerűbb magyar név, de
az lehet Kiss, Kisch, Kish és még sok minden. Ha hozzá még
József is az illető, az lehet Josef, Joseph, Jos,  Józsa stb. LÉehet
pipálni a variációkat.

Vannak, akik szidják a MACSE honlapját, de elfelejtik, hogy mi
végtelenül el vagyunk kényeztetve például kereséskor - nem kell
négyszer vagy hatszor beírni egy nevet és variációit, csak
használni kell a % jelet. És oda van írva minden oldal aljára, hogy
Fejlesztette: Dr. Hatvany Béla Csaba. Nem szégyen a kollégáktól
kérdezni, pláne akkor nem, amikor eleve több forrásnyelvű az
anyag, minimum négy ország levéltárosai és múzeológusai
mentek sokáig a saját fejük szerint, írták el az ismeretlen neveket.

Volt, más is akinek a leveléből is kiderült, hogy valószínűleg nem
szedték össze a hősi emlékműveik neveit, ami szintén nagy
munka, de ma már többé-kevésbé rutin, mert a magyar szobor- és
emlékműállomány nagy része is katalogizálva van.

Itthon még mindig kevéssé hisznek a hatóságok, hivatalok és
döntéshozók a közösségi munka, a lokálpatriotizmus és az
együttdolgozás erejében. Két-három ember pár heti kemény
munkájával és persze hivatalos támogatással meg lehet szervezni,
hogy minden településen a történelem szakkörösök, a cserkészek,
az úttörök vagy sima iskolások úgy tartsanak történelemórét vagy
foglalkozást, hogy elmennek a falu főterén a szoborhoz, a
temetőbe az emlékfalhoz vagy a faluműúzeumba, lefényképezik,
leírják a neveket, és megkérdezik otthon, a szomszédban vagy
idősotthonban, hogy ki ki volt. Ettől aztán személyesebb is lenne a
kapcsolat, mert más egy név, más egy történet egy féllábú
bácsiról, aki az edényeket meg a szerszámokat  javítgatta a
faluban  nézd, ezt a csuprot is ő drótozta össze.
Lesz 200 település, ahol ez nem megy, azokat meg simán körbe
tudja utazni a két szervező egy notebookal és digitális
fényképezőgéppel.

Tényleg renélem, hogy ez a nyitány, és nem a sértődékeny, fafejű
katonák hozzák a döntéseket a fejlesztésekről.

Klári

 --                    Klára Majoros
majoros at t-online.hu   majorosklara at gmail.com