[Csaladtortenet 2] Gieβ családnév jelentése

Krisztián Skoumal skoumi.gen at gmail.com
2022. Jún. 2., Cs, 23:32:10 CEST

Kedves Jóska,

bár a németem 20 év intenzív nemhasználat után már megkopott, de a "gießen"
igét öntözni, önteni jelentéssel ismer(t)em. Az öntvény emlékeim szerint
Guß (vagy Guss). Most nem állok neki szótárazni, ehhez késő van.
Öntőmunkások már akkoriban is voltak, hiszen golyóbist, egyéb fémtárgyakat
öntöttek már akkoriban is. De pl. gyertyát is öntöttek.
Ahogy a Duden-t nézem, a német magát a Gieß szót nem ismeri, csak
szóösszetételként.
Azt se feledjük, hogy a G és a K "csereszabatos" volt a németben (mint
ahogy a B és P, illetve a D és a T is), tehát lehet, hogy eredetileg Kieß
(Kies - kavics) körül kell a név jelentését keresni.

Üdv
Krisztián

József Németh <jozsefnemeth424 at gmail.com> ezt írta (időpont: 2022. jún. 2.,
Cs, 22:41):