[Csaladtortenet 2] Nyílt levél Ari Ilonának

Lajos Dr. Babós dr.babos.lajos at gmail.com
2022. Május. 2., H, 22:53:03 CEST

Mottó: *Fejétől bűzlik a hal*

      2022. április 30-ával a MACSÉ-ből kilépek, tagságomat megszüntetem.
Kérem átutalni a 2022-es évre befizetett 5000 Ft tagdíjam 2/3-át a
11773119-03529788 bankszámlaszámomra.

      *Rövid indoklás*. A mai közgyűlésen történt beszólásod volt az utolsó
csepp a pohárban, amely immáron betelt. Utolsóként szerettem volna
hozzászólni, azonban a harmadik mondatom után rám szóltál, hogy ez  ̶
mármint én?  ̶  *„nem szerepel a napirendi pontban”*. (Minden napirendi
ponthoz hozzá lehetett szólni, kérdést feltenni, ahogy tették ezt mások, de
te kivételeztél velem. Megtisztelő.) Egyébként milyen közgyűlés az, ahol 52
megjelent tag dönt a 891 rendes taggal bíró MACSE sorsáról, vagyis ~6%. És
ez a 6% már elegendő, hogy a közgyűlés határozatképes legyen? Én 50%+1
főről tudok. Nos, ezt kezdtem volna megkérdezni, amikor te leintettél.

      És még egy megjegyzésem a közgyűléssel kapcsolatban. Minden egyes
beszámolódat követően mindig én szavaztam nemmel az elfogadását illetően.
Miért? Azért, mert az el nem végzett feladatokra a Coviddal adtál
magyarázatot többször is. Olcsó és gyermeteg dolog a Coviddal takarózni.
Azt is mondtad, hogy „*akkor jött a Covid*”. Ember! Nem jött, hanem ment.
Rossz a memóriád? Emlékezz csak: amikor 2021 szeptemberében a Batthyány
téren találkoztunk, akkor már nem kellett maszkot viselni a
tömegközlekedési eszközökön, a járványügyi védekezés szabályait fokozatosan
feloldották, de rajtad még volt maszk a közterületen is, ahol találkoztunk.
Mi több, most, a közgyűlésen is te viseltél egyedül maszkot. Covidfóbiás
vagy? Javaslom, hogy oltassad be magad harmadszor is.

      *Bővebb indoklás*. Csak egy pár szót magamról bevezetésképpen.

      2011 óta voltam a MACSE tagja, 2021. szeptember óta pedig vezetőségi
tag, titkár. Az elmúlt 10 év alatt számtalan családfát kutattam, építettem
(olyanokat is, hogy i. u. 300-ig tudtam visszamenni). Büszkén vallhatom,
hogy nekem van a legteljesebb családfám, mivel az összes élő
nem-tudom-hányad unokatestvérem és azok leszármazottai személyi adatai,
fényképei szerepelnek a Babos-féle családfában. A Honismereti Aktivisták
Lacházi Köre (HALK) civil szervezet elnöke vagyok 2019 óta, melyet én
alapítottam. A Honismereti Szövetségnek (HSZ) 2009-től vagyok a tagja.
1983-2015 az amerikai Miniature Books Society (MBS) alapító tagja voltam.
Ezekkel fogok példálózni. Meg még sok-sok szervezeteknek, klubnak vagyok
vagy voltam tagja. Tehát van némi tapasztalatom.

      A MACSÉ-tól semmit nem kaptam, csak rúgásokat, viszont én adtam: 5
írásom jelent meg a Matrikulában (2017 VII/1, VII/2, VII/3, 2019 IX/1 és
2020 XX/3), valamint 2 előadást tartottam a Családfa Kft-ben (2015, 2016).
És te kedves Ilona?

      Nagyon nagy a baj a MACSÉ-vel! Erre utal Judit (?) Ari Ilonához 2022.
április 29-én írt levele, melyből csak a fajsúlyos megjegyzéseket emelem
ki: *„ …ez az alapszabály így nem jó … komolyabb jogi munkát kellett volna
végezni … Egy csomó igény is megfogalmazódott a tagság részéről …
szeretnének jobban bekapcsolódni az egyesület életébe …de ebben sem látok
előrelépést .. egy rövid, frappáns alapszabályra és egy SZMSZ-re lenne
szükség … a koncepció rossz volt …a régi mesekönyvet kalapáljuk, aztán az
egész teljesen át lett forgatva a végleges verzióra, követhetetlenül.
Vártam, hogy kapok invitálást  a végleges verzió kialakításához … Senki nem
keresett meg … teljesen más az elképzelésünk az egyesület munkájáról …
Nekem az, hogy akinek van véleménye, *

*azt meghallgatjuk.”*

      Ari Ilona reakciója: *„Ez is egy vélemény. Nekem most nincs időm
elolvasni. Akinek van kedve és ideje, válaszolja meg.”*

      Na de kedves elnök asszony. Nem illik ilyen megvetően lekezelni egy
jobbító szándékkal hozzád írt irományt. Ejnye bejnye.

      Apropó. Piszok magas a MACSÉ-ban a tagdíj, amiért nem kapnak semmit
sem a tagok, kivéve az adatbázisokat, merthogy

      1. a Matrikula nyilvános,

      2. az anyakönyvi adatbázis? Hazánkban ~3160 polgári anyakönyv van.
Mennyit indexelt ebből a MACSE? Ha 50%-ot,  akkor is lutri az egész
(rulettben fekete-piros), meg különben is csak egyetlen egy adatra van
szüksége egy kutatónak (például a nagyszüleié), amihez más módon is hozzá
lehet férni: megkérni valakit, akinek van kutatói támogatása. Ezért 5000
Ft-ot fizetni évente? Kész kabaré.

      3. Klubélet? Egyenlő a nullával, semmi! Egy kezemen meg tudom
számolni, hogy az 1935 tag közül 10 év alatt hányat ismertem személyesen.
Beszeda Laci  ̶  Ari Ilona kedvence, a MACSE örökös és tiszteletbeli
botrányhőse  ̶  ugyebár anno elhappolta a MACSE-vacsit, merthogy a
vezetőség engedte. Ott, a MACSÉ-n kívül van klubélet (vacsorák, levéltári
látogatások és temetői séták).

      Példák a klubéletre.

      HSZ alapítvány (tagdíj 3000 Ft/év, szervezeteknek, egyesületeknek
2500 Ft/év): 18 megyei szervezete évente egy-egy alkalommal Felolvasó ülést
tart, melyen 20 perces előadásokat tarthatnak a kutatók. A megyei
szervezetek évente egy-egy alakalommal egy háromnapos Barangolót rendeznek
a helyi kulturális nevezetességek bemutatásával. A HSZ kétévente egy
háromnapos Országos Kiadványszerkesztői Konferenciát tart mindig másutt.
Minden évben egy egyhetes Akadémiát szervez, melyet más és más megyei jogú
városban bonyolít le. 2021-ben Debrecenben volt a XLVIII. Akadémia. Ízelítő
a programból távirati stílusban. Vasárnap: jótékonysági bál tombolával.
Hétfőn megnyitó dr. Varga Judit igazságügyi miniszter, dr. Papp László
polgármester és dr. Baráth Béla Levente rektor köszöntésével, délután
városnézés szakmai vezetéssel. Kedden plenáris ülések. Szerda délelőtt
plenáris -, délután szekcióülések. Csütörtök: buszos tanulmányutak három
különböző útvonalon. Péntek: plenáris ülés, az Akadémia ünnepélyes zárása.
A HSZ profi módon pályázik, nyer el nagy pénzeket a NAK-tól. Például a
2018. április 20-22 között Gödöllőn tartott Országos Kiadványszerkesztői
Konferencia ingyenes volt (szállás+étkezés), bárki hozhatta a családját is,
akárhány főt. Ha a MACSE is tagja lenne a HSZ-nek évi 2500 Ft-ért, akkor az
1935 tag is részt vehetne pereputtyostól fizetség nélkül egy ilyen
rendezvényen. Persze ez abszurdumitás, de azért mellbevágó, hogy a MACSE a
klubélet, a társadalmi élet terén még a béka sejhaja alatt is alább van,
köszönhetően a MACSE tisztelt vezetőségének.

      MBS (tagdíj 40$/év, tengerentúliaknak 55$/év): évente egy-egy
háromnapos

Nagytalálkozó mindig más metropoliszban (Európában kétszer volt). A tagok
évente egy Directoryt névvel és elérhetőségekkel és négy alkalommal egy
Newslettert, periodikát kapnak, valamint egy Miniature Book  Exhibition
katalógust.

      HALK (tagdíj nincs): 2019 óta, vagyis három év alatt 26 (!)
együttműködési megállapodást kötött és 14 (!) könyvet adott ki az egyesület
az aktív klubéletnek, társas összejöveteleknek köszönhetően.

      Hol vagy te drága MACSE e téren?

      És most górcső alá a MACSÉ-vel kommentekkel.

 *Aktatologatás,* amely évek óta folyik a vezetőségben, de orrvérzésig:
alapszabály, SZMSZ, végrehajtási utasítás, értelmezés, módosítás,
véleményezés, szavazás, mindez esztelen kitalációkkal, ötletekkel, halálra
komplikált dolgokkal. Az alapszabályt úgy tekinti a vezetőség, mint a
Bibliát, melyet forgatják, lapozgatják és rongyossá olvassák. Miért nem
inkább tesz a vezetőség az aktatologatás helyett azért, hogy például a tagok

·       kedvezményt kapjanak az Arcanum előfizetésére,

·  kedvezményt kapjanak az egyházi (egyházmegyei) levéltárak digitális
szolgáltatásaira.

·       UB betekintési jogot kapjanak,

·       havonta egyszer klubnapon vehessenek részt.

De még tudnám sorolni azokat a kedvezményeket, amelyek egy MACSE-tagot
megillet 5000 Ft/év tagdíj fejében, ellentétben a mezei (nem tag)
családfakutatókkal.

 *Céljai: *8 (Wikipédia). Nemes célkitűzések, szépen megfogalmazva, melyek
mögött nesze-semmi-fogd-meg-jól van. A szegény ENSZ-nek csak 3 (!) célja
van (Wikipédia). Azért ez a piti ENSZ tanulhatna a nagyképű MACSÉ-től,
nemde?

  *Rendes tag, örökös tag, tiszteletbeli tag, pártoló tag. *Ezekről
(gép)szavazás, előterjesztés, javaslat stb. Én egyetlen egy egyesületben,
melynek tagja vagyok vagy voltam, nem hallottam ilyesmikről.

   *Belépési nyilatkozat. *34 (!) pontra kell választ + 2 pontra leírást,
indoklást adni a jelentkezőnek. Aztán jöhet a gépszavazás, hogy fel lett
véve a jelentkező vagy sem. Förtelem! Én, mikor 2009-ben a HSZ-be beléptem,
akkor csak a megyei szervezet elnökének jeleztem telefonon a szándékomat.

   *Kilépési nyilatkozat. *Ezt a MACSÉ-nél alá kell írni. Kérdezem: ha nem
írok alá ilyen nyilatkozatot, akkor a büdös életben nem tudok kilépni a
MACSÉ-ből? Jaj istenem.

      Amikor megkérdeztek, hogy lennék-e titkár, akkor e-mailben azt
válaszoltam, hogy igen. De ez nem volt elég a MACSÉ-nek, alá is kellett
írnom. Ekkor találkoztam az elnök asszonnyal a Batthyány téren. Kérdeztem,
hogy miért? Válasz: *ezt a törvény írja elő. *Oké, de úgy tudom, hogy
hivatalos dokumentum aláírásakor két tanú aláírása is szükséges. Akkor a
„törvénytisztelő” MACSE miért nem tartja be következetesen a törvényeket?

    *Erőltetett helyi szervezés. *Nyögvenyelős, mert kevesen vannak,
visszalépett a szervező, nincs hely stb. Minek ezt forszírozni, mikor
egymás után jönnek létre családfakutató csoportok (lásd facebook) a MACSÉ-n
kívül?

  *Vezetőség: *15 fő, melyből 7 a titkár. Te atyaisten! A HSZ-ben nem tudok
ilyesmiről, a HALK-ban nincs, csak egyetlen egy elnök van, az MBS-nél 1
elnök, 2 elnökhelyettes és 1-1 titkár, valamint pénzügyes van. Pedig ez
utóbbi egy világszervezet.

 *Honlap. *Áttekinthetetlen, bonyolult, lényegtele dolgoktól hemzsegnek,
mint például az Adatvédelmi szabályzat és a Szerzői jogok. 23 menüpont van
benne, a HSZ-nek pedig csak 10. Szegényke HSZ, úgy sajnálom őket.

   *Levelezőlista. *Idézem: *A levelezőlista első sorban a tagsággal, a
honlappal, az adatbázisainkkal és más projektjeinkkel, rendezvényeinkkel,
stb. kapcsolatos leveleket várunk. *Én elsősorban a családfakutatással
kapcsolatos leveleket várnám.

  *Indexelők. *Kizsákmányolás! Önként vállalt, hasznos társadalmi munkáért
még 5000 Ft/év tagdíjat is fizetni? De, ha ez az alapszabályban benne van,
akkor bocsi, nem szóltam semmit.

  *Alapszabály. *Állandóan tukmálják a tagságra, hogy most ilyen, most
olyan, ez a módosított stb. Megmondom ősszintén, hogy ez senkit nem érdekel.

      A HSZ-nél biztos van, de mint tag nem tudok róla.

      Az MBS-nél nem tudok róla.

      A HALK-nak nincs.

   *Profi családfakutatók. *Egyikük sem tagja a MACSÉ-nek, pedig itt lenne
a helyük, és a MACSÉ-nek kellene végeznie a családfakutatással kapcsolatos
vállalásaikat. A böngészőben sok ilyen van, mint például a barátom
zacherandras.hu, akit megkérdezetem, hogy miért nem tagja a MACSÉ-nek. Csak
mosolygott, majd azt mondta, hogy *ugyan már.*

  *Az év kutatóhelye. *Protokolláris hókusz-pókusz, a díjazottak kábítása.
Az egésznek semmi realitása, valóságalapja nincsen. Lehetne, ha minden
MACSE-tag minden kutatóhelyről véleményt adna. A valóságban a kutatók csak
egy-két kutatóhelyet látogatnak, ezért helyesebb lenne az Év kutatóhelye
cím helyett A MACSE-tagok legtöbbet látogatott kutatóhelye címet adni, mert
tulajdonképpen  erről van szó. Nem mondom, szórakoztató dolog ez a
procedúra. Én is részt vettem Bécsben, Kassán és Gyulán, a gálán:
ünnepélyes átadás, köszönés, fogadás, majd az intézmény bemutatása. Nem
rossz. De mit ér ez a díj? Még arra sem jó, hogy kitöröljék … , legfeljebb
kiteszik a falra. Erre a cukormázas szappanbuborékra a MACSE még egy nagy
masnit is kötött: az alapszabályba foglalták, hogy csak 5 évente nyerhet el
egy intézmény ilyen címet. Ezt az ökörséget! Ilyen nincs az egész világon,
hogy valamilyen megmérettetésből valakit kizárjanak azért, mert már nyert.

  *Honorárium: *25.000 Ft egy előadásért. Én még ilyenről nem hallottam.
Tartottam előadást a Kossuth Klubban, Kiskunlacházán a Művelődési Házban
egy jó párszor. Minden esetben egy üveg bort kaptam. De nemcsak én, hanem
például Hermann Róbert, az MTA doktora, egyetemi tanár is csak egy üveg
bort kapott a nemrégiben tartott előadása után, Lacházán. E téren is
világelső a MACSE.

   *Vezetőségi ülés. *A MACSÉ-nél havonta van, ahol csak szájtépés folyik.
Milyen sok a munka, várjuk az önkénteseket ezek elvégzésére stb.

      A HSZ-nél biztos van, de erről nincs tudomása a tagságnak.

      Az MBS-nél évente csak egyszer van, pedig egy világszervezet.

      A HALK-nál nincs, mivel nincs is vezetőség.

 *Közgyűlés. *A MACSÉ-nél évenként tartanak egyet, amit még videón is
rögzítenek, hogy a tagság köröm rágva izgulja végig az alapszabályról szóló
napirendeket.

      A HSZ-nél nincs.

      Az MBS-nél nincs.

      A HALK-nál nincs.

 *Magánkezdeményezés. *Ettől maximálisan elhatárolódik a vezetőség, mivel
nem az ő ötlete. Lásd a Beszeda-féle MACSE-vacsik (ma már nem így hívják).
Tavaly magánban meghirdettem Az év családfája 2021 pályázatot. Sokan
pályáztak is, de miután kaptam az ütéseket jobbról meg balról, felülről és
alulról is, többen visszaléptek. Egyesek azért, mert nem akartak részt
venni ilyen mocskolódásban, mások pedig nem akarták, hogy engem tovább
bántsanak. Úgyhogy mindenkit nyertesnek nyilvánítottam és egy-egy
könyvemmel díjaztam. Egyszerűen nem értem, hogy a MACSE miért nem akarja a
tagság családfáit kiállítani, versenyeztetni, mikor oly büszke minden
kutató a munkájára. Ezért van az, hogy a My Heritagere és a Genire töltik
fel a családfákat, amiknek a MACSÉ-nél kellene lenni.

  *Kabinetkérdés: *Pofon egyszerű dolgokból akadémiai vitát tud generálni a
vezetőség. Az egyik vezetőségi ülésen valaki egy órán át szövegelt arról,
hogy miként képzeli el a Matrikula arculatát. Máskor meg cunamiszerű
hozzászólás jelent meg, hogy milyen nyomtatót vegyen a MACSE: *nekem ilyen
van, az nem jó, kell-e nekünk színes, az drága *stb.

 *Pénzgazdálkodás: *nuku. Bankszámlán alussza Csipkerózsika álmát a MACSE
tőkéje, amit forgatni kellene. Például kriptovalutát vagy OTP befektetési
jegyet vásárolni.

 *Elnök: *csak szakmai berkekben ismert, széles körben, a nagyközönség
előtt ismeretlen, nevét, így a MACSÉ-t nem jegyzik. Ebből kifolyólag
alkupozíciója mélyen alul van. Mennyivel másképpen csengene, hogy dr. Ari
Ilona tüdőgyógyász vagy ilyesmi. A Google keresőben ennyi van csak: a Kis
füzetben nagy segítségben társszerző és 2017-ben Pro Archív díjat kapott.
Ez vajmi kevés az ismeretséghez. Kollega Tarsoly István egyetemi
tankönyveiről, Reichner Péter pedig a képgalériájáról ismert, no meg arról
is, hogy a hazai ingatlanpiac 50 legbefolyásosabb szereplőinek az egyike.

      Az alábbi javaslataimmal az előző elnököknek, vezetőségi tagoknak már
előálltam, de mindig csak a nyafizás volt, hogy *nincs rá ember, túl sok a
munkánk, nagy a lemaradásunk *stb. Miután titkár lettem, újból előadtam,
hogy mit javasolnék. Mindezeket írásban is megküldtem Ari Ilonának, amikre
választ nem kaptam, de a szóbeliket meghallgatta és csípőből lelőtte.

·       *Profi pályázó alkalmazása*. Válasz: *már pályáztunk.*

·  *Pályázati lehetőségek.* Kiemelten támogatott témák a NKA-nál a külhoni
magyarság és a falusi térségek. Ezekre pályázni sok pénzt lehetne nyerni.
Válasz: *van pénzünk.*

·  *Együttműködési szerződések.* Például a HSZ-szel. Válasz: *nem akarunk
ilyet.*

· *Tagsági kártya:* sorszámmal, logóval ellátott plasztikkártya a tagoknak,
kb. 100 Ft/darab. Válasz: *nincs rá pénzünk.*

·       *Kitűző: *a tagoknak, 50 Ft/db. Válasz: *nincs rá pénzünk.*

·      *Jelvény: *a tagoknak, 250 Ft/db. Válasz: *nincs rá pénzünk.*

·   *Munkafüzet:* a tagoknak. Válasz: *már van ilyen. *Hátha nem, akkor
nem. Ezért kiadtam magánban Az én családfám címmel, melyet a Líra
könyváruház terjeszt. Én jobban örültem volna, ha ezt a MACSE adja ki és
terjeszti.

·    *Matrikula.* Papíralapú szerkesztését bevállaltam, kb. 100 Ft/darab.
Válasz: *nincs rá pénzünk.*

·  *Reklám. *MACSÉ-s felirattal és logóval ellátott pólók, kulcstartók stb.
a tagoknak (akár megvételre) vagy árusításuk. Válasz: *az alapszabály
szerint a MACSE gazdasági tevékenységet nem folytat.*

A vezetőségi konferencián, ha mertem valamit is kérdezni a válasz az volt:

*Mi az, te az alapszabályt nem olvasod? *(Gelei Judit) vagy legutóbb *Lalabá,
te meg akarod reformálni a MACSÉ-t? *(Ari Ilona). De kaptam az elnök
asszonytól a fejemre azért is, merthogy nem szavazok.

    Nos, a fentiekben közöltek miatt telt be nálam a pohár, de színültig.

     Kedves Ari Ilona! Én azért elgondolkoznék azon, hogy a nyolchónapos
regnálásod alatt már (velem együtt) hat vezetőségi tag dobta be a
törölközőt ilyen-olyan indokkal. Ez a Guinness Rekordok Könyvébe illő
csúcsteljesítmény. Gratulálok.

     Na, pá.

Dr. Szenttamási-Babós Lajos

A Magyar Kultúra Lovagja

volt MACSE-tag

alias Lalabá

Ui. Most már csak mint kívülálló javaslom a *Ma*gyar *Cs*aládtörténet-kutató
*E*gyesület elnevezést a *M*agyar *A*ktatologatók *Cs*űrő-csavaró *E*gyesületté
átnevezni, mert ez jobban belevág a profiljába.