[Csaladtortenet 2] milyen gyakori az anyakönyvezésből kimaradás

Anna Gősiné Greguss ggacs4 at gmail.com
2023. Ápr. 11., K, 18:02:00 CEST

Kedves Balázs!
A "milyen gyakori?" kérdésre nem lehet válaszolni, mert nincs ellenpróba:
nem lehet tudni, hogy kimaradt, vagy sokkal később lett anyakönyvezve, vagy
más településen született a gyerek. Egyik dédapámat például csak 6 éves
korában, 1868-ban keresztelték meg "a szülők egyet nem értése miatt" -
pedig mindenki római katolikus volt! Addig nem szerepelt a születése
semmilyen anyakönyvben... De olyat is láttam már, hogy egy gyereket
rejtélyes módon, a testvéreitől eltérően, más felekezetnél kereszteltek.

Mivel a papok nem azonnal írták be az anyakönyvbe az eseményeket, cédulák
elveszhettek, emlékezet kihagyhatott, néha pedig rájöttek a hiányra. Itt
pl. egy halálozást könyvelt be a pap valamikor később, 26. sorszám helyett
25 1/2 (!) sorszám alatt a lap alján:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSPH-D1PJ?i=226&cat=135299
Ugyanezen a lapon pedig gyanús, hogy duplán anyakönyvezték ugyanannak a
személynek a halálát, de 1 nap különbséggel és más halálokkal...: lásd a
38. és 42. sort.

A Péter által említett esettel is találkoztam már: a FS dobott fel egy
lehetséges egyezést. A kb. nyolcas testvérsorban volt egy lyuk a 4. helyen:
kiderült, hogy a 4. gyerek tényleg más településen született. Az nem derült
ki, hogy miért.
Olyat is láttam már, hogy egy család épp egyik településről másikra
költözött, amikor az úton egy vadidegen településen szült meg az anya (a
pap azért feljegyezte, hogy átutazóban voltak csak). Na most egy ilyen
esetben, ha csak a születés ideje szerepel a házassági anyakönyvben, akkor
nem könnyű megtalálni a keresztelési bejegyzést.

Üdv,
Anna

Horváth Péter via csaladtortenet <csaladtortenet at levlista.theka.hu> ezt