[Csaladtortenet 2] házasság alsó korhatára?

József Németh jozsefnemeth424 at gmail.com
2023. Jún. 12., H, 12:18:46 CEST

Zalában, a Lentitől ÉK-re eső részen - Göcsej, Kerka-mente - kutatok
mostanság, ahonnan anyai ágaim egy része származik. Ezen a területen még
számomra is meglepő fiatalon kötöttek házasságot a lányok, nem ritka a 15
éves életkor. Nekem úgy rémlik, ez volt a házasságkötés alsó határa náluk.
Tud erről valaki valami biztosat? Római katolikusokról van szó.
Belefutottam pl. a mellékelt anyakönyvbe, ahol ősanyámat 14 évesnek írták,
na jó, ősapám sem semmi volt a 15 évével, még akkor sem, ha valójában 17
volt. (Kamaszkori játszadozás eredménye?) Aztán ugyanezen a
szálamon belefutottam egy másik esetbe is, ahol egy másik ősanyám
bizonyíthatóan 13 éves volt, bár 15-nek írták. Mellékelt Nagy Ilona
születését még nem találtam meg, de nem lepne meg, ha nála is hasonló
derülne ki. Egyáltalán,miért kellett szinte még gyermekkorban férjhez
menniük? Szóval visszatérve az alapkérdésemre: tud valaki házasságkötési
alsó korhatárról, és ha volt, mi volt ez lányoknál és mi fiúknál?
Köszönöm előre is, NJ