[Csaladtortenet 2] holttá nyilvánítás

Kriston Péter kriston.peter at digikabel.hu
2023. Már. 31., P, 12:10:49 CEST

Levéltáros ismerősömtől hallottam, hogy az I. vh-s eltűntek esetében is
volt rá példa, hogy csak az 1980-as években kezdeményezték a holttá
nyilvánítást. Pl. Nyilván akkor hunyt el az özvegy és az örökség kapcsán
kiderült, hogy a vélhetőleg szintén már nem élő férje nevén van a fél
ingatlan, amit akkor már rendezni kell.
Az én dédapám szintén I. vh-s eltünése esetébe sem történt meg tudtommal
a holttá nyilvánítása, a lakóhelye szerinti emlékműre sem került fel a
neve.

Olyanra is tudok példát, hogy a II. vh. után az 1960-as években
elintézték a holttá nyilvánítást. A nemrégen hozzáférhető orosz
hadifogoly iratokból viszont kiderült, hogy nem ott és nem akkor halt
meg mint amit eddig gondoltak. Ebben az esetben felmerült bennem, hogy a
család kérje-e a 60-as években született bírósági döntés módosítását és
az adatok javítását a halotti akvben vagy simán fordulhat ez ügyben az
anyakönyvvezetőhöz az orosz kartonnal?
Persze ettől már nem támad fel az elhunyt, de a későbbi korok kutatói
számára tiszta lenne a helyzet.

Üdv.
Péter