[Csaladtortenet 2] Mai Szlovákiához tartozó anyakönyvek

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2023. Sze. 2., Szo, 19:30:16 CEST

> keresésénél sok esetben helyként csak annyit jelölnek meg, hogy "Slovensko"

Elnézést, hogy egy kicsit édesapám házifeladat-magyarázatait utánozom.
(Elkezdte Ádámnál és Évánál, és sose jutott Noé bárkájáig.)

A baj ott kezdődött, hogy az FS elhatározta, hogy a keresésben a
helységeket és a dátumokat átváltja a megszokott, de lassú és terhelő
betű-alapú keresésről egy új, egység-alapú módszerre. Ebben ha például
"1895 október 1"-et keresek, akkor nem azt nézi, hogy az évszám milyen
számjegyekkel, vagy a hónap milyen betűkkel van írva, hanem az
adatbázisból felhozza az olyan adatlapokat, amikhez az "1895-ik év" és
"tizedik hónap" tartalmú egységek kapcsolódnak.

Ez így elméletben nagyon szép és jó, de az a baj, hogy a meglevő
adatbázis nem így van felépítve: az indexelők (avagy az indexelési
folyamat elő- vagy utómunkálatai) nem egységeket választottak, hanem
szöveget gépeltek be. Ezért az FS (nagy bölcsen) egy automata
folyamatot indított, ami az indexben szereplő szövegekhez egységet
választott a dátum- és helység-adatbázisokból.

Sajnos, ez az automata folyamat erősen hibás. Teljesen figyelmen kívül
hagyja a gyűjtemény metaadatait: ha a szöveg alapján egy délafrikai
tanya jön fel elsőnek, akkor Délafrikát választ, függetlenül attól,
hogy (mondjuk) angliai házasságokról van szó. Szintén sajnos, amikor a
hibák miatti panasz-áradat a fejük fölé csapott, nem léptették vissza
az egész adatbázist (ahogy kellett volna), hanem nekiláttak egyenként
javítgatni a hibákat. Ez a javítgatás még mindig folyamatban van, és
ha nem változtatnak valamit, akkor szerintem még húsz év múlva is
folyamatban lesz.

A javitgatásnál is és a folyamat újabb használatainál is gyakran
átesnek a ló túloldalára. Panaszkodtunk, hogy rosszat választott? Hát
jó, akkor ha nincs betűre-pontos egyezés, akkor csak a gyűjtemény
átfogó helységét rakja, ami általában csak az ország. Tehát például,
ha az indexbe beírták, hogy "Balassa-Gyarmath", akkor nem választja se
a várost ("Balassagyarmat, Nógrád, Magyarország"), se a járást
("Balassa-Gyarmat, Nógrád, Magyarország"), hanem a gyűjtemény alapján
berak annyit, hogy "Magyarország".

> és sok esetben nincs mellette kép se, ami alapján a filmben lapozva ki
> lehetne találni a települést.

Amikor nincs kép, akkor a filmszám alapján a katalógusban keresve
általában lehet legalább szűkiteni a kört.

Juli
/\ /\