[Csaladtortenet 2] Számolósdi

Janzsó Péter janzsopz at gmail.com
2024. Jan. 5., P, 07:57:27 CET

Nálunk az utóbbi generációkban nem voltak nagy családok. Édesapámnak és
édesanyámnak is egy-egy húga van, és a nagyszüleim testvérei között sincs
olyan család, ahol 2-nél több gyermek született volna, elvétve akad egy-egy
rokon, ahol 3 testvér van. Úgyhogy szerintem az aktuális
társadalmi-szociális változásokkal a 2-3 generációval ezelőtt "megszokott"
kiterjedt rokonságok beszűkülnek.

Én részben a (távoli) rokoni kapcsolatok felfedezése miatt is végzem a
kutatást. Nagyon tudok örülni egy 7. fokú rokonnak is, főleg ha sikerül
maradéktalanul beilleszteni az adatokat. :D De nem várom azt, hogy ezekből
élő és értékes kapcsolat alakul ki, a másik félnek rendszerint inkább
érdekesség, semmi több. Mindösszesen eddig kettő olyan rokonom van, akivel
a kutatás révén ismertük meg egymást és többé-kevésbé aktív kapcsolatban is
vagyunk. Egyikükkel sem találkoztam még személyesen, mert az egyikük
amerikai, a másik pedig Németországban él.

DNS találatok tekintetében nekem 3 oldalon van mintám (23andMe, Ancestry,
MyHeritage), mindegyiken többezres a találati lista és valószínűleg alig
van átfedés, tehát összességében legalább tízezres rokonságról
beszélhetünk. Ehhez képest két kezemen meg tudom számolni, hány
felhasználóval van meg anyakönyvileg is alátámasztva a kapcsolat. Az
emberek nagy része nem is válaszol, a válaszadók nagy része pedig nem
sokat, vagy egyenesen semmit sem tud a származásáról és nem is feltétlenül
ezért csináltatott tesztet.

Tavalyelőtt egy 9. generációs felmenőm leszármazását tártam fel a
lehetőségeimhez képest a lehető legteljesebben. Ez igazából melléktermék
volt; eredetileg azt reméltem, hogy ha beírom a nevet a FamilySearch-be és
rendezgetem a találatokat, találok rajta kívül ilyen vezetéknevű embereket,
ami az ő származásához is elvezethet. Az ujjgyakorlat eredménye az lett,
hogy minden magyarországi Fatalin az ő leszármazottja. Az anyakönyvből
sajnos nem derült ki az ős származása. Facebook-on kb. 50 embert találtam
ezzel a vezetéknévvel, Google-ban még legalább 20-at. Ezek nyilván csak
azok, akik névadó ágon leszármazottak.

Ha elég sokat számolunk, akkor az is kijön, hogy legkésőbb az 1300-as
évektől számítva áll elő a "mindenki mindenkinek a rokona" felállás. Ez a
700 év szerintem meglepően kicsi szelet az emberiség évezredes
történelméhez képest.

Egy idézet:
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy hány generációra kell visszamennünk
ahhoz az időben, hogy minden embert egyetlen családfában egyesítsünk? Sokan
úgy gondolják, hogy ehhez szinte Ádámig-Éváig" kellene visszamennünk, pedig
ez nyilvánvalóan nem így van.Egy embernek 2 szülője, 4 nagyszülője, 8
dédszülője stb. van, ha a generációs időt (emberöltő) átlagosan 20-30 év
közöttire becsüljük, akkor könnyen kiszámítható, hogy tőlünk kb. 80
nemzedéknyire, (2000 évvel ezelőtt, Krisztus kortársaként), elvileg ezen
kiinduló személy 10²⁴ számú összülőjének kellett volna élnie.
Ez egy képtelenül nagy szám. A rendelkezésre álló tudományos adatok alapján
az újkőkor kezdetén (Kr. e. 10 000-ben) Földünk mai lakossága mindössze 5
millió fő volt. Bolygónk mai (2012) lakossága pedig kb. 7 milliárd fő. Ha
úgy tekintenénk, hogy a Föld lakossága a történelem során mindig 7 milliárd
fő lett volna és a civilizált emberiséget százezer évesnek tekintenénk
(amelyet kb. 3000 nemzedéknyi időnek tekinthetünk), akkor a földön valaha
élt civilizált emberek számát 2×10¹³-ra becsülnénk, ami meglehetősen durva
felülbecslés lenne, a helyes adat ennek töredéke.Egyetlen ma élő személy
Krisztus korában élt összülőinek elvi száma (10²⁴) kb. 100 milliárdszor
nagyobb, mint a Földön valaha is élt civilizált emberek lehető legdurvább
felülbecslése.Ezzel szemben ismert tény, hogy Krisztus idejében bolygónk
lakossága legfeljebb 300 millió főt (3×10⁸) tehetett ki. (A
legelfogadottabb becslés szerint 160 millióan éltek akkor.)
Ez azt jelenti, hogy még ha minden Krisztus idejében élt személynek lenne
is ma élő leszármazottja (ami nyilvánvaló képtelenség, hiszen számosan
csecsemőként, vagy kis- gyermekként haltak meg akkoriban), akkor is minden
akkor élő személy átlagosan 10¹⁶ szorosan lenne bármely ma élő személy őse,
vagyis a családfa tízmilliószor egymilliárd különböző ágán jelenne meg
ugyanaz az egykor élt személy összülőként. Mindez kivétel nélkül minden ma
élő emberre igaz.
Mintegy 700 évvel ezelőtt, az 1300-as években élt bolygónkon kb. annyi
ember (300-400 millió), amennyi ahhoz szükséges, hogy egy ma élő ember
minden akkori összülője különálló személy lehessen.
Ez azt jelenti, hogy ha bármely ma élő ember családfájának minden 1300-as
években élt ősszülője különálló személy lenne, akkor ez körülbelül annyi
főt jelentene, ahány akkoriban a Földünkön élt, vagyis (mivel ez minden ma
élő emberre igaz) minden ma élő ember egy családba tartozna (a mai
emberiség egyetlen családfába foglalható lenne), s ehhez csak 1300-ig
kellene visszafejteni a családfákat.
Kollega Tarsoly István – Kovács Eleonóra – Pandula Attila – Vitek Gábor:
Genealógia 1. (167. oldal)

Kriston Péter <kriston.peter at digikabel.hu> ezt írta (időpont: 2024. jan.
5., P, 0:54):