[Csaladtortenet 2] névváltoztatási tortúra

Karancsiné B. Judit karancsi9083 at hotmail.com
2024. Jan. 18., Cs, 10:16:09 CET

Kedves Lista,

300 évre visszamenőleg nem volt szerencsére ilyen problémám, egészen tavaly decemberig, amikor édesapám meghalt. A születésijéből már régóta tudtam, hogy két keresztneve van, de semmilyen hivatalos iratában nem így szerepelt, ő sem használta (nálunk a családban soha senkinek nem volt két keresztneve, neki azért lett, mert 1) a nagybátyja előtte 2 évvel maradt ott a fronton 2) a keresztszüleinek nem volt gyereke - és mindkét embert Károlynak hívták, így megkapta azt másodiknak). A hiba valószínűleg még az 1958ban, az első személyigazolványához kiadott anyakönyvi kivonatával kezdődött, amikor az azt kiadó hivatali alkalmazott nem csapta fel az anyakönyvet és nézte meg ott, hanem - kis falu és távoli rokon lévén - a tudomása alapján írta be a gyerek nevét. Ez elment így egészen 1969ig, amikor a házassághoz már egy új hivatalnok adta ki az adatokat, aki az anyakönyvből dolgozott és a házasságiba beírta apám második keresztnevét is. De ettől még a személyigazolványa, stb nem változott meg. Az újabb igazolványcserékkor pedig mindig az előző alapján dolgoztak, így szépen göngyölítették az egészet 2023ig, amikor a kórház a TAJ szám alapján beírta a halottiba apám nevét egy keresztnévvel. Az egész az anyakönyvi hivatalban borult, amikor anyám bement kiállíttatni a halotti anyakönyvet. Nagyon segítőkészek voltak, de rengeteg papírmunka volt vele, végül anyámnak nyilatkoznia kellett, hogy a továbbiakban hogyan szeretné viselni a nevét (egy v két keresztnév utáni -nével). Ráadásul közben kiderült, hogy az ő papírjai sincsenek rendben - y kontra i, szóval még ezzel is futott egy kört. Én meg majd futok még egyet, mert ha bebizonyítom, hogy az üköregapám y-nal írta a nevét, akkor anyámét is vissza lehet "változtatni" y-ra.
Szóval van feladat.

üdv
JUDIT