[Csaladtortenet 2] [MACSE: 29384] AI jövő - akarjuk-e? - FS

Klára Majoros majoros at t-online.hu
2024. Már. 30., Szo, 08:24:45 CET

Sziasztok!

Vitatnám, hogy a Family Search és egyáltalán a guűjtemény létrehozásának
célja a "világfa" létrehozása lett volna.
A mormon egyház alapelvei között szerepel, hogy - sommásan
megfogalmazva-, hogy mormonnak lenni a lehető legjobb dolog, és ebből az
ősök sincsenek kirekesztve, csak a maguk korában erre nem volt módjuk.
Ahhoz, hogy ők is mormonok lehessenek, le kell folytatni egy egyházi
eljárást és egy ceremóniát, de ezeknek feltétele, hogy pontosan tudni kell,
hogy ki az illető.

Egészen mostanáig az anyakönyvek, összeírások, népszámlálások stb.
sehol, semmilyen országban nem voltak túl egyszerűen elérhetők. A
gyűjteményt (már a 90-es évek közepén milliárdos nagyságrendben) és a
családtörténeti központokat maguknak, a tagoknak hozták létre, és az
internet megjelenéséig csak egy-egy ember, aki hallott róluk, kérte a
segítségüket. Nem elitisták és alapvetően segítőkészek, de a folyamat lassú
volt - a posta ma sem lenne sokkal gyorsabb. Jött az internet, a digitalizálás
egyszerüsödése,és az csak elhatározás kérdése volt, hogy az FS-oldalt
elérhetővé tegyék a nem tagoknak is. És akkor már jöttek a tervek, a teljes
film- és iratanyag digitalizálása és indexelése, a  világfa stb.

Nagyjából ez tette lehetővé, hogy bárki a világon elkezdje kutatni az őseit. Én
a 70-es második és 90-as évek első felében sokat jártam levéltárba. Az
Magyar Országos Levéltár központi kutatótermében átlagban egy, max két
családkutató bújta az iratokat, ők is elsősorban a nemesi ősöket keresték.
Paraszt, iparos, kereskedő, polgár - nagyjából reménytelen vállalkozás volt.

 Próbáljátok megsaccolni, hogy mibe kerülhetett csak a magyar anyag
végigfényképezése a 60-as évek elejétől, az elkészült anyag teljes
másolatának és rengeteg mikrofilmolvasónak átadása Magyarországnak az
engedélyezés fejében. Pár éve 20 millió "magyar" tételről beszéltek, ennek
fele érhető el a neten, mert még nincs minden digitalizálva, és a magyar
törvények őket is korlátozzák. Hol lennénk most ezek nélkül?

Üdv,
Klári