[Csaladtortenet 2] Értelmezés

Julia Szent-Gyorgyi jpmiaou at gmail.com
2024. Május. 16., Cs, 18:44:19 CEST

Németh József  írta, hogy:
> Szerintem Réder Zsófia az, aki kiállította a másik gyermekének, vagyis a Békés(i) Gyulának a születési anyakönyvét Szamoborban.

Ez minden részletében helytelen.

Vegyük először is a megjegyzés oszlopban található neveket: Éva,
Zsófia, Magda, Zsófia, Erzsébet, Anna.
Mind egy szálig nő.
1893-ban a nők még nem dolgozhattak hivatalban, nem lehettek
anyakönyvvezetők, és nem állíthattak ki semmiféle hivatalos okmányt.
Keresztelési anyakönyvről lévén szó, egyetlen egy akkoriban is
megengedett női foglalkozás jöhet szóba: a bába vagy szülésznő.

Másodszor: nincs mindegyik sorban okmány említve, és bába sincs
mindig, de minden sorban a megadott szülők számával egyező helységnév
vagy helységre való utalás szerepel. Lásd például a következő sorban:
"Dozsmat Vas m., helybeli". Nyílvánvaló, hogy a szülők származási
helyeiről van szó. A "Békés Gyula" itt a Békés megyében található
Gyula nevű városra utal (ami az azonosító-nélküli nevet kapta a
késő-1890-es években történt helységnév-tisztázásban, tehát manapság
egyszerűen úgy ismerjük, hogy Gyula).

Juli
/\ /\