[Csaladtortenet 2] Gut-Keled nb. Bacskay család

Pócsi Zsolt pocsimail at gmail.com
2015. Sze. 5., Szo, 14:11:21 CEST

Kedves Aurél!

Nyíregyházi levéltár, elenchus, mutató 10 kötetben.  1500-as évek végétől.
Fejből nem tudom a jelzetét.

Nyíradonyban volt a Gut-Keled nemzetség közös nemzetségi monostora,
Nyíradony és Nyíracsád között ma is áll még három fal a templomból.

1244-ben IV. Béla királytól engedélyt kap a német származású Gut-Keled
Farkas, és Gut-Keled Dávid, hogy Szabolcs megyei birtokaikon
templomot, és monostort építsenek. A nyíradonyi monostor falai az
1700-as években még állnak, kváderköveit a birtokos gróf nagykárolyi
Károlyi család viteti el 1765-ben, építkezéshez. Az 1900-as évek
elején a Károlyi család szeszgyárat épít a Kenderfölddel szemben, a
lugosi út bal oldalán, amihez a monostor még meglévő tégláit hordják
el.

A Gut-Keled nemzetség több ágra szakad, így lesz Kis-Gút, és Nagy-Gút.
Több birtokosa is lesz ezután Nyíradonynak, például a Báthory, a
Zeleméri, és Szokolyi családok. Kis-Gút templomának alapjait, illetve
a Pusztatemplomot Zoltai Lajos debreceni régész 1913-ban feltárja.
1549-ben Adonymonostora néven találjuk Nyíradonyt. Birtokosok
aSzokolyi, és Báthory családon kívül a Hodossy, és Kamarás család.
1572-ben a török kincstári összeírás szerint Nyíradonyban 25 ház,
Kis-Gúton 29 ház, Nagy-Gúton 18 ház áll, és mindhárom helynek van
temploma.

Könyv: Szemerédy Miklós, A Gut-Keled nemzetség, és a gúti erdő.

Üdv, Zsolt!