[Csaladtortenet 2] fiúsítás

Rihmer Aurél granasztoi at freemail.hu
2016. Júl. 5., K, 15:52:20 CEST

Kedves Balázs!
A nemesi oklevelekben szerepel, hogy a nemesség szerző mindkét nembéli gyermekei nemesek. Tehát fia és lánya is nemes. A nemesség öröklése viszont csak férfi ágon történik, úgy, hogy a fiú lányai ismét nemesek, de megint csak a születendő fiú örökíti tovább a nemességet.

Nemesség szerző férfi
     ____/____________________
     /                                          /
  fia (nemes)                         lánya (nemes) = nem nemes férj
    __/____________________                  agilis utódok (fel, vagy nőnemesek)
  fiú (nemes)                       lány (nemes) = nemes férj
fiú (nemes)                                           nemes utódok

Az oklevélben a leány leszármazottak nemessége azért szerepel, mert ősfák esetén fontos, pl. kamarások esetében, hogy az anyai felmenők is nemesek legyenek.

Nagy-Britanniában és Itáliában azonban a helyzet teljesen káoszos. De hazánkban a fenti táblán lévő elv volt érvényben.

Üdv
Aurél